Anmeldelse
Læsetid: 5 min.

Olivia Holm-Møller er den gnistrende dronning mellem Jorn og Willumsen

Et tindrende kunstnermøde mellem store danske modernistiske malere på GL STRAND i København får først og fremmest Olivia Holm-Møller frem i lyset, hvor hun bør blive fra nu af

Olivia Holm-Møller, ’Morgen’. Holstebro Kunstmuseum.

Ole Mortensen

Kultur
1. juli 2021

En menneskefigur står i vand til knæene og rækker armene mod himlen.

Figuren er omkranset af en stor lysende cirkel, og bagved er morgenrøden glødende. Olivia Holm-Møllers maleri Morgen (uden årstal) er stort, groft malet og totalt bjergtagende og hænger centralt i det første rum af udstillingen Gnist.

Udstillingen præsenterer de to mastodonter J.F. Willumsen (1863-1958) og Asger Jorn (1914-1973) i selskab med Olivia Holm-Møller (1875-1970), der er endnu en overset kvindelig kunstner fra modernismen, som Kunstforeningen GL STRAND har været gode til at hive frem i lyset, senest med Modern Women med fire finske malere.

Olivia Holm-Møller, ’Vejen til Toledo’, 1936. Holstebro Kunstmuseum.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Lisbet Møller

Hvor er det glædeligt at Olivia Holm-Møller nu endelig bliver sét. Hun er lidt tidligere end Anna Ancher og blikket for solen og lyset har de fælles. Også at indfange lyset stofligt og dynamisk. Hun havde ikke familie, drog ud i verden og sejlede på verdenshavene, hvor hun også stod på dækket med staffeliet.
Jytte Borberg udgav i 1981 romanen “Sjælen er gul”. Den handler om et højskolekursus, hvor Olivia Holm Møller er emnet og hun dukker naturligvis op en dag på plænen med en hjemmerullet cigaret og deltager …