Anmeldelse
Læsetid: 8 min.

Selvfølgelig er det ikke bare døde sten. Rodins marmorkroppe lever – lige nu

Nyoversat bog af Rainer Maria Rilke om skulptøren Auguste Rodin taler lige ind i tiden. Ved gensyn ligner to af modernismens største skikkelser både arbejderkunstnere og de mest nyforelskede romantikere. Det er stor kunst, der kan rumme det hele

Auguste Rodin (1840-1917).

Album / Fine Art Images

Kultur
11. juni 2021

Det kommer til at lyde mærkeligt, og jeg ved det godt, men jeg har aldrig set så forelsket en tå. Det er anden tå fra venstre på højre fod, og den emmer af vilje og kådhed. Det er måden, hvorpå dens lille kno knytter sig sammen, og neglen stritter, der gør det. Ser forelsket ud.

Tåen, jeg fabler om, sidder på den franske skulptør Auguste Rodins skulptur Kysset, der forestiller et par i dyb omslyngelse. Hvis man ikke kendte titlen, ville man måske tro, at manden øverst er ved at sætte tænderne i den kvindekrop, der buer sig ind under ham.

Men det, som Rodin kan, er at få den glubende forelskelse til at stråle ud af hver en millimeter af de hvide marmorkroppe. I hver en mejsling sitrer det af begær, der så gerne vil forløses. Det er mere end en allegori eller en repræsentation, det er forelskelsen virkeliggjort: Den er jo lige der, i de to kroppe, helt spændstig.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Morten Balling

Kære Bodil

Hvad er "stor kunst" for noget?

Jeg prøvede at slå begrebet op, men det eneste jeg fandt var en Jonas Pihl som stillede det samme spørgsmål til Jeppesen her på Information, og jeg tror ikke Jeppesen fik svaret. Han er også bedre til at spørge end at svare, så:

Hvad er "stor kunst" for noget?

Hilsen

Morten

Maj-Britt Kent Hansen

Tja, en forkrampet tå er det vel ikke.

For så var "Grublerens" tæer/fødder, jf. fotoillustrationen - såvel som "Grubleren" selv - vel også blevet omtalt.

Hvad så ikke er tilfældet.