Soulpop, cikader og alt for meget selvmedlidenhed fra tre lovende danske soulsangere

Sangerne Betty Bass og Erika de Casier trækker på traditionel soul, mens Calby må sættes i forbindelse med den amerikanske subgenre blue-eyed soul. Men hvor Betty Bass imponerer med sit stemmemateriale og Erika de Casier med sin fængslende fortællestil, forfalder Calby til en sentimentalitet, der gør det svært at fokusere på de positive sider af hans musik
Med ’Grown’ virker Betty Bass SÅ klar til endelig at tage ud og holde sine egne, personlige koncertfester, skriver Sophia Handler.

Navid Tollah

7. juni 2021

Maj sluttede med en forfærdelig tragisk nyhed for dansk soulpop. Den blot 25-årige forsanger i bandet Liss, Søren Holm, havde forladt denne verden. Og det blot få uger efter at Liss, på baggrund af i et stykke tid at have haft skruet lidt ned for deres aktiviteter, havde udgivet den fremragende single »Precious«. Et forfriskende bidrag kom fra singlens feature, sangerinden JONES, der heldigvis vidner om, at Søren Holms arv i fremtiden vil blive løftet af et helt kor af nye, danske soulpop- og r&b-stemmer. Det er man heller ikke i tvivl om, når man lytter til de tre aktuelle soloartister Betty Bass, Calby og Erika de Casier.

Denne klike af unge soulinspirerede musikere indbefatter to nylige debutanter. Calby har udgivet debutalbummet Burnout, mens Betty Bass er klar med albumdebuten Grown. Samtidig har stortalentet Erika de Casier produceret en stærk toer af et elektronisk r&b-album kaldet Sensational.