Videnskaben, ikke musikken, var højdepunktet på lørdagens Bloom-festival

Programmet på årets Bloom Under the Oak-festival i Søndermarken var kurateret med en så videnskabelig pertentlighed, at det aldrig blev kedeligt at indtage denne kulturelle picnics nærende fortællinger om mosmider, minihjerner, der kan dyrkes i en petriskål, og en noget mudret indierockkoncert
Bloom Under the Oak-festivalen i Søndermarken i København var skåret ned til en enkelt scene, hvor et begrænset publikum på omkring 700 personer blandt andet kunne opleve en koncert med Ydegirl.

Malthe Folke Ivarsson

21. juni 2021

Der lyder et mildt pløp, da der – kort før lørdagens program på årets Bloom Under the Oak-festival begynder – lander en fugleklat på mine sommerbukser. Og mens jeg fjerner de gråvåde efterladenskaber med et medbragt papirlommetørklæde, fristes jeg til at tolke dem som et varsel om, at det nok skal blive en lykkelig lørdag i Søndermarken. Også selv om dagen ikke står i overtroens, men i videnskabens tegn.

Bloom Under the Oak er en tredages festival med fokus på natur, videnskab og kunst, der har været afholdt i Søndermarken på Frederiksberg siden 2017. I år har arrangørerne grundet coronasituationen nedskaleret programmet, så de tidligere otte scener er begrænset til én. Men det passer mig fint. Det er med til at give dagen fokus. Den byder på fem modererede samtaler mellem videnskabsfolk og kunstnere, samt et interview med forfatter Eva Tind Kristensen om hendes fiktive portræt af zoolog Marie Hammer, Kvinden der samlede verden. Og den afsluttes med to korte koncerter.