Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

’Vita Danica’ er en Pernille Rosendahl-koncert med lækre baggrundsdansere. Den balance er skæv

I sangforestillingen ’Vita Danica’ på Aarhus Teater optræder Pernille Rosendahl som stjerne, mens Holstebro Dansekompagni reduceres til baggrundsdansere – og de danske tilskuere skildres som latterlige bondeefterkommere
’Vita Danica’ bliver til en uheldig danmarkssatire i Sargun Oshanas bizarre iscenesættelse på Aarhus Teater.

’Vita Danica’ bliver til en uheldig danmarkssatire i Sargun Oshanas bizarre iscenesættelse på Aarhus Teater.

Christian Bang

Kultur
14. juni 2021

Hvad er det danske liv egentlig? Dette spørgsmål har velsagtens været nysgerrigheden bag forestillingen Vita Danica, som Aarhus Teater har skabt sammen med Holstebro Dansekompagni. Det er en crossoverforestilling, der blander sange fra den danske sangskat sunget af Pernille Rosendahl med koreografi af Marie Brolin-Tani. 

Ideen er spændende. Desværre er forestillingen endt et uheldigt sted mellem koncert og satireshow. Som dansk tilskuer ved man ikke helt, om forestillingen gør nar ad danskheden – og dermed af os i publikum – eller om forestillingen ønsker at beskrive et Danmark før og nu, men bare ikke magter det.

Scenebillederne skifter fra pseudoguldalder til forloren technonutid og ender som hånlig miskmask – uanset hvor nydeligt Pernille Rosendahl synger sine hviskende eller småvrængende versioner af sangene med sin skolede popstemme.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her