Anmeldelse
Læsetid: 8 min.

Allison Russell synger om at tilgive sin far for hans overgreb. Det er årets mest hjerteskærende plade

Der er høj musikalsk integritet og bomstærke vokalpræstationer på de tre genremæssigt forskellige, men lige alvorstunge soloalbum med Amythyst Kiah, Rhiannon Giddens og Allison Russell fra banjokvartetten Our Native Daughters. Sidstnævnte har begået årets hidtil mest hjerteskærende plade
Kultur
13. juli 2021
Allison Russell fortæller på sin første soloplade ’Outside Child’ over elleve numre sin egen historie i eget navn og egne ord. Og den er ikke for sarte sjæle.

Allison Russell fortæller på sin første soloplade ’Outside Child’ over elleve numre sin egen historie i eget navn og egne ord. Og den er ikke for sarte sjæle.

Marc Baptiste

I det historiske filmdrama Birth of a Nation fra 2016 er der en scene, hvor en slavegjort kvinde voldtages af en ven til den plantageejer, der holder hende som slave.

Da den 44-årige sanger, violinist og banjospiller Rhiannon Giddens så denne film (som forresten deler titel med David Wark Griffiths racistiske stumfilm fra 1915, der inspirerede hvide sydstatsamerikanere til at genoplive Ku Klux Klan) blev hun både provokeret og feministisk indigneret.

For da voldtægten er ovre, fokuserer kameraet ikke på offeret, ikke på kvinden, ikke på hendes smerte. Det dvæler i stedet ved hendes mands ansigtsudtryk.

Det gjorde Giddens rasende.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Hvis man skruer cirka 10-15 % ned for flere tilløb til identitetspolitisk (b)lalala og heltedyrkelse, så er det faktisk en meget fin artikel, specielt skildringen af et væsentligt og vitaliserende forsøg på frigørelse fra offeridentitet og skyldspålæggelseskultur.

Mere af dén slags, inklusive den fede musik. Tak.