Filmfestival i Cannes
Læsetid: 4 min.

’Bergman Island’ er inspirerende rejse til øen, hvor Ingmar Bergman boede og optog sine film

Italienske Nanni Moretti mister grebet om sin historie i ’Tre Piani’, mens franske Mia Hansen-Løve dissekerer parforholdet og den kunstneriske proces i ’Bergman Island’. Begge film er med i hovedkonkurrencen i Cannes. Den ene af dem er i hvert fald ikke en vinder
Castet til ’Bergman Island’ på den røde løber i Cannes.

Castet til ’Bergman Island’ på den røde løber i Cannes.

Eric Gaillard

Kultur
13. juli 2021

CANNES – Der var engang, hvor Nanni Moretti lavede lune, luftige og alligevel skarpt satiriske og kritiske film – for eksempel Kære dagbog og Aprile – om alt det, der efter hans mening var galt med det italienske samfund. Han blev endda kaldt den eneste reelle venstreorienterede opposition til den højreorienterede regering under især Berlusconi. Siden begyndte Moretti også at lave mere traditionelle dramaer, ikke mindst den stærke sorgfortælling Sønnens værelse, der vandt Guldpalmen på filmfestivalen i Cannes.

Nu er den italienske instruktør tilbage med en ny film, Tre piani – tre etager på dansk – der ikke ligefrem er en vellykket film. Første halvdel af filmen, der foregår blandt de ikke ligefrem ubemidlede beboere i en ejendom i Rom, er ganske enkelt forfærdelig. Ulykker formelig regner ned over hovedet på hovedpersonerne i form af dødsfald, mistanke om overgreb, biluheld med dødeligt udfald, utroskab og latent vanvid – og det er på ingen måde troværdigt.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her