Anmeldelse
Læsetid: 6 min.

Dansk kunsthistorie når den er bedst

Vilhelm Bjerke Petersen var med i frontlinjen af dansk kunst i mellemkrigstiden, og ny udstilling på Øregaard Museum folder endelig hele hans vigtige virke ud

Vilhelm Bjerke Petersen var ikke en kunstner, der holdt sig til én stil igennem sit virke. Han gør fra abstraktion til figuration og tilbage igen og bekender sig til forskellige retninger, der kan virke indbyrdes modstridige – som for eksempel konkret kunst og surrealisme. Her er billedet ’Mindets Magi’ fra hans sureelle periode.

Pressefoto/Øregaard Museum

Kultur
10. juli 2021

Skulle jeg pege på de tre mest centrale skikkelser i udviklingen af dansk modernisme, ville det være Franciska Clausen (1899-1986), Sonja Ferlov Mancoba (1911-1984) og Vilhelm Bjerke Petersen (1909-1957).

Hvor de to første har fået tildelt en del opmærksomhed de senere år, Franciska Clausen i en række centrale gruppeudstillinger blandt andet den kommende MÉCANIQUE MODERNE på Gl. Holtegaard, og Ferlov Mancoba med stor solopræsentation på SMK forrige år, så har det været mere spredt fægtning med Bjerke Petersen, der for mange er helt ukendt. Derfor er udstillingen på Øregaard Museum i Hellerup en vigtig begivenhed, der endelig får udfoldet Bjerke Petersens vigtige virke.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her