Filmfestival i Cannes
Læsetid: 5 min.

En fjer bliver til fem høns i Asghar Farhadis ’En helt’, der godt kunne vinde en Guldpalme

Asghar Farhadis hverdagsdrama og sociale satire, ’En helt’, spås gode chancer for at vinde en Guldpalme. Det gør Julia Ducournaus ’Titane’, der handler om en kvindelig seriemorder, der boller med biler, nok ikke. Men sammen understreger de en af filmfestivalen i Cannes’ store styrker: kontrasterne og mangfoldigheden
Rahim (Amir Jadidi) fanges i et spind af løgne, bedrag og sociale medier, da han forsøger at komme ud af gældsfængsel og genstarte sit liv i Asghar Farhadis hverdagsdrama ’En helt’.

Rahim (Amir Jadidi) fanges i et spind af løgne, bedrag og sociale medier, da han forsøger at komme ud af gældsfængsel og genstarte sit liv i Asghar Farhadis hverdagsdrama ’En helt’.

Amir Hossein Shojaei

Kultur
15. juli 2021

CANNES – En af de bedste ting ved filmfestivalen i Cannes er kontrasterne. At man det ene øjeblik kan befinde sig blandt unge mennesker i den norske hovedstad og det næste står blandt udsatte kvinder i Chad i det centrale Nordafrika. Det kan resultere i nogle vældige chok og sammenstød af temperamenter, kulturer og udtryk, især hvis der ikke er så lang tid mellem de film, man ser.

Det er dog også velgørende chok, som i dén grad river og rusker i én både følelsesmæssigt og intellektuelt, og som minder én om, hvor mangfoldig og forskelligartet filmkunsten kan være.

Et godt eksempel på de modsætninger – jeg fristes til at kalde det ekstremer – var, da jeg forleden først så den iranske instruktør Asghar Farhadis En helt og franske Julia Ducournaus Titane. Farhadis film er en afdæmpet, hverdagslig Sisyfos-fortælling om en godhjertet mand fanget i et sindrigt net af rygter, løgne og sociale medier. Ducournaus film er en bizar og voldsom bodyhorror-film om en ung kvinde, der boller med biler og slår mennesker ihjel.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her