Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

’Jean de France’ på Grønnegårds Teatret er bragende morsom og folkelig

Holbergs komedie ’Jean de France’ stortrives hos Grønnegårds Teatret i København. Med blæret begynderfransk, klistret melodigrandprix-sang og nervøs gnaven i et franskbrød

Frans Hansen må slæbe sin latterlige søn Hans Fransen på ryggen – på ordre fra sin altherskende hustru - i Grønnegårds Teatrets vellykkede opsætning af ’Jean de France’. Her Benjamin Kitter, Tina Gylling Mortensen og Nicolai Jørgensen.

Bjarne Stæhr

Kultur
8. juli 2021

Hvis Ludvig Holberg var teenager i dag, ville han formodentlig have travlt med at lægge satiriske videoer ud på YouTube – og med at forsvare sine tvetydige skandaleudtalelser, når folk ikke kunne se, hvem han gjorde mest til grin: sine latterlige hovedpersoner eller sine følgere?

Men den SoMe-chance får Holberg næppe. For Holberg (1684-1754) var debattør under oplysningstiden og skrev komedier i bedste Molière-stil til Teatret i Lille Grønnegade i København. Her satte de sindene i kog fra 1722 – i seks heftige år indtil den store brand i København i 1728, der medførte komedieforbud og pietisme … Det kommer vi til at høre mere om næste år under festivaltitlen ’Dansk Teater 300 år’.

Men Grønnegårds Teatret har nu taget forskud med komedien Jean de France, der blev spillet første gang for 299 år siden.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her