Mød kvindeforkæmper Thit Jensen som aktuel teaterskikkelse. Sprudlende og rasende

Ene Øster Bendtsen stråler i rollen som debatforfatteren Thit Jensen – med hidsige skridt, der kan ses på lang afstand hos Det Flydende Teater på Sophienholm. I en forestilling om at vælge mellem karrierens laurbær og kærlighedens roser
Det Flydende Teater skaber et nuanceret og muntert portræt af den stridbare Thit Jensen i Valkyriens kamp på Sophienholm.

Per Morten Abrahamsen

5. juli 2021

Regnen splaskede ned over den idylliske græsplæne ved bredden af Furesøen, hvor Det Flydende Teater har placeret sin nye landfaste teaterscene ved det idylliske Sophienholm som erstatning for den tidligere teaterbåd. Men Det Flydende Teater holdt ud i regnen. Tørrede kontrabassen, pakkede højttalerne ind i plastik, skiftede kostumer – og spillede videre. Og derfor fik vi tilskuere alligevel set hele Valkyriens kamp om forfatteren Thit Jensen (1876-1957). En forestilling om den tidlige feminismes frustrationer og kampen for ’frivilligt moderskab’.

Dramatikeren Julie Petrine Glargaard har skrevet en ferm fortætning af myten om Thit Jensen som barsk kvinderetsforkæmper. Replikkerne rammer det væsentlige dilemma for den unge Thit – skal hun forlove sig, eller skal hun bare skrive videre? – lige fra opvæksten som dyrlægedatter med damaskduge i Farsø og bruddet med storebroderen, forfatteren Johannes V. Jensen – frem til debatmøderne i hele landet.

Karen Margrethe Eriksen

Fantastisk, vi glæder os til turne'premieren i Thits hjemby Farsø. Vesthimmerlands Teaterforening viser forestillingen hele fire gange!