Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Ryusuke Hamaguchis ’Japanske fortællinger’ spejler nænsomt små og store tilfældigheder

Ryusuke Hamaguchis ’Japanske fortællinger’ undersøger stemningsfuldt livsvridende valg og tankevækkende tilfældigheder gennem indsigtsfulde punktnedslag i en række japanske kvinders liv
Ryusuke Hamaguchis ’Japanske fortællinger’ spejler nænsomt tre fortællinger om kvinders livsvridende valg og tankevækkende tilfældigheder i hinanden.

Ryusuke Hamaguchis ’Japanske fortællinger’ spejler nænsomt tre fortællinger om kvinders livsvridende valg og tankevækkende tilfældigheder i hinanden.

Reel Pictures

Kultur
29. juli 2021

Den japanske instruktør Ryusuke Hamaguchi ligger ikke under for standardnormer om, hvordan en klassisk spillefilm normalt har en enkelt hovedperson, som i løbet af et par timer bevæger sig igennem en fortælling med en klar begyndelse, midte og slutning.

Hans gennembrudsfilm, Happy Hour, var et fem timer langt ensembledrama om fire kvinders liv, som sikkert satte ham på globale filmentusiasters radar, og efter Asako I og II (om en kvinde, der forelsker sig i to ens udseende mænd) er Hamaguchi nu tilbage med hele to film i år.

Denne uge er der dansk premiere på Japanske fortællinger, som nænsomt spejler tre 40 minutter lange fortællinger om livsvridende valg og tankevækkende tilfældigheder i hinanden.

Filmen vandt Sølvbjørnen ved filmfestivalen i Berlin tidligere i år, og ved den nyligt afsluttede filmfestival i Cannes havde Hamaguchi på imponerende vis også en film med i programmet, den tre timer lange Drive My Car, baseret på en novelle af Haruki Murakami, som fik mange roser med på vejen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her