Filmfestival i Cannes
Læsetid: 4 min.

Wes Anderson er mere virkelighedsfjern end nogensinde i sin nye film, ’The French Dispatch’

Wes Anderson har med ’The French Dispatch’, der deltager i årets hovedkonkurrence i Cannes, lavet en smuk film fuld af vidunderlige og excentriske indslag. Det er dog også en fragmentarisk oplevelse, der mangler følelsesmæssig og menneskelig klangbund
Chefredaktør Arthur Howitzer (Bill Murray) på den franske avis 'Dispatch' i Wes Andersons 'The French Dispatch.'

Chefredaktør Arthur Howitzer (Bill Murray) på den franske avis 'Dispatch' i Wes Andersons 'The French Dispatch.'

Searchlight Pictures

Kultur
14. juli 2021

CANNES – Det er svært at forestille sig Spike Lee falde for Wes Andersons nye film, The French Dispatch, der deltager i hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes.

Lee, som er præsident for årets konkurrencejury, er ikke bleg for selv at fylde sine vildtvoksende film med kulørte indslag, men alle – fra Do the Right Thing og Malcolm X til BlackKklansman og Da 5 Bloods – handler om den verden, vi lever i, og de ting, Lee har stærke holdninger til og gerne vil have os til at diskutere, ikke mindst forholdet mellem sort og hvid i USA.

Wes Anderson laver stærkt stiliserede komediedramaer, der foregår i verdener og blandt mennesker, som i dén grad er skabt til formålet, og som ikke har så meget med virkeligheden at gøre. Fra debutfilmen, Bottle Rocket, over The Royal Tenenbaums og Moonrise Kingdom til The Grand Budapest Hotel har Anderson forædlet sit hyperstiliserede, symmetriske, farvestrålende og skævt humoristiske udtryk – og sine fortællinger om familier og venskaber – så man troede, at han nærmest ikke kunne nå længere.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Søren Kristensen

Jeg har altid fundet Wes-film lidt for skæve, men måske skal man bare selv være skæv når man ser dem?