Anmeldelse
Læsetid: 7 min.

100 års protestkunst af kvinder på SMK er dybt originale bearbejdninger af vrede og mod

Fejringen af 50-året for rødstrømpebevægelsen på Statens Museum for Kunst viser, at politisk kunst kan være alt andet end endimensionel, og at kvindekampen er lige så aktuel i dag som for 100 og 50 år siden
’Kvinder frem’ er et af de to malerier af Ursula Reuter Christiansen, der åbner ballet i udstillingssalene.

’Kvinder frem’ er et af de to malerier af Ursula Reuter Christiansen, der åbner ballet i udstillingssalene.

Pressefoto/SMK

Kultur
28. august 2021

Udstillingen Efter stilheden – kunstens kvinder tager ordet starter ikke særligt stille.

Den påkalder sig derimod masser af opmærksomhed allerede i Statens Museum for Kunsts store foyer, hvor et stykke dansk kunsthistorie udfolder sig i form af en installation af Lene Adler Petersen.

Her står en kvindefigur i rød kjole på en åben ovn fuld af bagte boller, omkring hende står koste med røde flag og ophobninger af alt fra ugeblade til æggebakker, sylteglas, tallerkner, konservesdåser, lagner og en støvsuger.

Med andre ord alt hvad en kvinde traditionelt havde med at gøre i en husholdning, da værket blev skabt tilbage i 1970’erne. Installationen med den sigende titel Tingene, din historie, befri dig for tingene blev oprindeligt lavet til en udstilling i Schweiz i 1976 og er aldrig siden blevet udstillet – før nu, hvor det altså er blevet hevet ud af en lade på Møn og genskabt.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Søren Kristensen

Man skal passe på med at sige noget forkert om kvinder, især hvis det er rigtigt; derfor er det nok bedst de selv udtaler sig. Men halvdelen af dagen er allerede gået og jeg kan ikke længere dy mig. Når det kommer til kunst er der jo flere eksempler på at kvinder, under de rette betingelser, sagtens kan hamle op med mænd - de har bare fra naturens hånd fået så meget andet at se til. Måske er det også derfor billedet ovenfor ligner noget Bob Dylan kunne have malet, han har også haft en hel masse andet at se til.

Arne Albatros Olsen

Ursulas Reuter maleri er nok politisk korrekt, men jeg synes ikke at hæver sig synderlig fra det niveau , som det Røde Mor i sin tid præsterede.

Michael Slotsted

Det er altid sjovt, når folk udtaler sig om noget, de intet ved om. Som fx Søren Kristensen og Arne Måge ovenstående.

Sjovt nok tyr de begge til tricket om at føle sig lidt hævet over feministisk kunst og kvinder generelt, mens de udstiller deres uvidenhed.

Palle Yndal-Olsen, Nike Forsander Lorentsen, Anna Olsen, Frederikke Nielsen, Ole Kristensen, Inger Pedersen og Josephine Kaldan anbefalede denne kommentar
Arne Albatros Olsen

Michael Slotsted:

Min bedømmelse af maleriet har intet at gøre med at føle sig hævet over feministisk kunst.

Det er helt din egen projektion.

Til din orientering , så vil jeg påstå at kunst transendere køn.

Elisabetta Bosetti

[...]"nu er disse værker kommet frem i lyset, nu kan de ikke længere proppes i kælderen og gemmes af vejen. Kvinder frem!"

Præcis! Jeg glæder mig enorm meget til at se udstillingen. Uden at vide meget om Ursula Reuter Christiansens værk "Kvinder frem", kan jeg se tydelige referencer til det ikoniske maleri af Giuseppe Pellizza da Volpedo "Quarto Stato". Ursula formår at gengive den samme kraft i en aktuel og femministisk kontekst.

Nike Forsander Lorentsen

Nå, er det ikke kun tilbage til rude 1, kvindekunsten får et stykke tid på SMK når de egentligen sku være der på lige vilkår i dag år 2021. SMK er da stadigvæk Statens Mausoleum for mænds kunst.