Anmeldelse
Læsetid: 6 min.

Birthe Neumanns Blixen er både djævelsk, rørende og sjov i Bille Augusts storfilm

Bille August har filmatiseret digteren Thorkild Bjørnvigs bog om, dengang Karen Blixen tog ham under sine vinger og forlangte, at han frigjorde sig som kunstner og menneske – på hendes betingelser. Det er blevet til en imponerende storfilm, hvor Birthe Neumann lyser op i rollen som hårdt prøvet geni
Birthe Neumann i rollen som Karen Blizen i 'Pagten'.

Birthe Neumann i rollen som Karen Blizen i 'Pagten'.

Rolf Konow

Kultur
5. august 2021

Bille Augusts filmatisering af digteren Thorkild Bjørnvigs erindringsbog om sit altopslugende venskab med Karen Blixen balancerer imponerende mellem det Hollywood-prægede schwung, der skal til for at lave en storfilm om to kunstneres diskussioner af kunstsyn, og den stilfærdige følsomhed, som er nødvendig, hvis den slags ikke skal virke oppustet.

Storfilmen Pagten skildrer den nære relation mellem den aldrende og internationalt anerkendte baronesse og dronning af dansk fabulerende litteratur (blændende spillet af Birthe Neumann) og hendes unge og håbefulde protegé (Simon Bennebjerg). Dramaet i såvel bogen som i Bille Augusts filmatisering findes i dialogerne og brevvekslingerne, og størstedelen af filmen foregår i de to hjem, Thorkild Bjørnvig er splittet mellem.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Maj-Britt Kent Hansen

Bogen skildrer jo den infame side af Blixen. Det lyder til, at filmen i et omfang også lykkes dermed.

Eva Schwanenflügel, Holger Nielsen og erik pedersen anbefalede denne kommentar

Tak for advarslen. Lyder til at være lige så kedelig finkulturel som Blixens værker.
Bille August kalkulerer med at han får en Oscar for denne film. Han kender godt amerikanernes næsegruse beundring for Blixen, så nu kan bare læne sig tilbage og vente på trofæet.

jens peter hansen

Tak til Arne Lund for hans præcise analyse af Blixen værker og den skjulte dagsorden for Bille. Man måber over klarsynet.

Jan Fritsbøger

Arne, havde du tilføjet et "sandsynligvis" eller lignende efter kalkulerer ville din kommentar fortjene min anbefaling, men jeg er lidt allergisk overfor postulater, men der er velsagtens noget om snakken.

Eva Schwanenflügel

"Kedelig finkulturel" er nok det fjerneste, man kan karakterisere Blixens værker som..

Susanne Kaspersen, Steffen Gliese, Troels Ken Pedersen, Inger Pedersen, Herdis Weins, Jesper Sano Højdal, Helle Lodberg Christensen og Anna Laursen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

"Karen Blixen skrev allerede mens hun var i Afrika, men det var først efter sin endegyldige hjemkomst til Danmark, at hun udgav sine fortællinger. Hun udkom til at starte med på engelsk med 'Seven Gothic Tales' (1934), skrevet under pseudonymet Isak Dinesen, som hun fik stor succes med. Bogen udkom året efter på dansk med titlen 'Syv fantastiske fortællinger'. Senere er der kommet et stort antal værker, og Karen Blixen har vundet stor anerkendelse over hele verden.

Blixens forfatterskab er for en stor del atypisk for sin tid, da historierne sædvanligvis foregår i aristokratiske miljøer i tiden ca. 1770-1848. Men forfatterskabet skriver sig samtidig ind i sin samtid ved at beskæftige sig med det oprindelige, det primitive, som også var litteraturtendensen i Danmark i 1920-erne og 1930-erne. Og det eksistentielle aspekt, der er til stede i stort set alle fortællingerne, var en tendens i 1940-ernes øvrige danske litteratur. Set i det lys var Karen Blixen moderne og på linje med sin tid. 

Hendes historier er bygget op over "de store fortællingers" mønster. Dvs. at forfatteren er en stedfortræder for den skabende Gud og med sin fortælling skaber et ordnet billede af verden. Flere historier er skrevet efter "det kinesiske æskeprincip", hvor én historie ligger inden i en anden historie, som igen ligger inden i en tredje osv. Der er et gennemgående fortællende forløb i teksterne og opbyggelige budskaber. Hendes fortællinger betyder altid noget andet og mere end det, der umiddelbart fortælles."

https://litteratursiden.dk/forfattere/karen-blixen

Eva Schwanenflügel

PS. Og hvis Bille August får en Oscar, hvad er der så galt i det?

Torben Nielsen, Birte Pedersen, Inger Pedersen og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Jan Fritsbøger

Eva svaret på dit PS er, intet ;o)

Eva Schwanenflügel

Jan, hvorfor er du så enig i, at Bille August "kakulerer med" at få en Oscar, fordi han kender amerikanernes smag?
Det er ligesom at sige, at det er begrundelsen for at lave filmen.
Iøvrigt er det ikke længere kun amerikanere, der sidder i komiteen, selvom den da er sammenspist.

Jeg synes godt man kan beundre en film om en stor, dansk personlighed og forfatter, der blev verdenskendt for sine fantastiske fortællinger uden at gå i selvsving.

Ville der have været samme nedladende bemærkninger over En film om H. C. Andersen eller Søren Kierkegaard?

Eva Schwanenflügel

Kalkulerer, skulle der stå.

Eva " Og hvis Bille August får en Oscar, hvad er der så galt i det?"
Er det ikke lige lovligt kalkulerende?

Søren Kristensen

For os der nyder Badehotellet er der ikke noget overraskende i at Birthe Neumann avancerer til Blixen og Bille.

Eva Schwanenflügel

Arne Lund, jeg forstår stadig ikke din pointe.

Mener du, det er kalkulerende at vinde en Oscar, og/eller at have ambitioner om det?
I så fald må en hel del filmskabere kaldes kalkulerende..

Men det er måske selve Oscar-eventen, der trigger din foragt?
Eller filmpriser i det hele taget..?
Eller også er det at lave film om en lavadelig forfatterinde?
Eller at instruktøren før har vundet en Oscar?

Det er ikke til at finde ud af.

Peter Gløde, Torben Nielsen og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Problemet for Blixen er, at vi ikke for alvor har en tradition for at lære litterær humor at kende. Reelt er hun - som det antydes sidst i anmeldelsen - en af vore morsomste forfattere, på linje med Kierkegaard.
'Sidste Fortællinger' er decideret erotisk OG humoristisk; men det kræver, at man ikke tager ordet blot for pålydende, hvilket der desværre er en tendens til blandt yngre forfattere.

Jan Fritsbøger

eva jamen jeg er da hverken enig eller uenig, når jeg skriver velsagtens noget om snakken, så betyder det såmænd bare at jeg tror Bille gerne vil have en oskar, og måske ! bevidst har lavet en film med det potentiale, akkurat som det måske ! er bevidst, at han har valgt en populær person fordi det giver et større publikum,
men begge dele er selvfølgelig helt legitimt,
at jeg så egentlig ikke er interesseret i personen blixen, eller for den sags skyld mange andre kendte, kan muligvis medføre en vis bias i min mening om filmen og motivationen for at lave den.

Jan Fritsbøger

steffen hvem der er morsom og hvad der er morsomt, er vist også lidt et spørgsmål om smag, og så ville jeg kun overveje at udtale mig om "hvem der er morsomst"
i mine øjne,
og kun hvis jeg havde læst dem alle,
jeg har læst et ocean af bøger, men jeg vil helst ikke beskyldes for at være litterær ;o)

Jan Fritsbøger

et PS til Eva, og så tror jeg sådan set den vigtigste motivation trods alt er, at Bille finder Blixen interessant.

Peter Gløde, Torben Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Jan, det PS tror jeg, du har mest ret i.
Desuden har Bille August udtalt, at han kan genkende sin egen distance til familien, fordi han lod sig opsluge af kunsten.
Så der er nok en hel del spejling igang ! ;-)

Maj-Britt Kent Hansen

En stor del af Bille August film er baseret på romaner.

Pagten (filmen) har jeg ikke set, men bogen har jeg læst. Den må vel betegnes som erindringer.

Vil man tættere på, kan man nu om dage se Morten Henriksens fortræffelige dokumentar Bag Blixens maske fra 2011 på Filmstriben. Her interviewer MH sin far, Aage Henriksen, om dennes forhold til Blixen.

Eva Schwanenflügel - Ja, jeg mener, at Bille August er kalkulerende fordi han kender amerikanernes forhold til Blixen. Skabende folk/kunstnere kan sagtens være lige så beregnende, og satse på det sikre, og det der giver cash som alle andre.
August filmer stort set kun bøger, der har været bestseller, vælger det sikre - Pelle Erobrereb, Åndernes Hus, Frk. Smilia, Lykke-Per m.fl. Jeg har ikke set, at han nogensinde (?) har givet sig ud på den tynde is, og givet sig i kast med noget, der kunne give bagslag. Så hvis ikke kunstneren tør løbe en risiko, så får vi en behagekultur, der stryger sit publikum med hårene, bekræfter folks opfattelser af dette eller hint.
Heraf følger, at jeg anser Oscar- o g andre prisuddelinger i øvrigt for at være branchens selvbenovende bunkepul. Også her satses der på det sikre, og det "alle" kan lide, og som ikke fornærmer nogen. Hvorfor mon de afholdes så mange alternative filmfestivaler som modvægt mod Hollywoods orgie i candy floss?
Giv hellere pengene og opmærksomheden til talenter der er på vej og som har brug for støtte og opmuntring for at kunne udvikle sig. De etablerede navne skal nok klare sig.
Mht. Blixen - jeg har læst en del af kendes værker - Gengældelsens veje, Syv fantastiske fortællinger, og gik også i gang med Min afrikanske farm - men opgav halvvejs inde i bogen. Hendes opstyltede, slæbende sprog og fortælle plots kedede mig enormt. Ikke fordi hun er baronesse - det må hun gerne være - men hun er simpelthen (for mig) kedelig - og det er vel legitimt, at mene det? Andre finder hende læseværdig, og dem om det.

Det er en meget vellykket og velspillet film. Denne anmeldelse rammer plet.

Det, der slog mig mest var, hvor ekstremt manipulerende Blixen kunne være.

Eva Schwanenflügel

Arne Lund, mange tak for dit uddybende svar, der til dels forklarer din aversion mod Bille August og Karen Blixen.
Sat sammen til en film bliver det nok værre..?

Når jeg skriver "til dels", er det fordi du, måske som mange andre, kun hæfter dig ved Bille August som mere international filminstruktør, men fuldstændig overser hans danske film, hans socialrealistiske værker, og hans Bergmann influerede periode.

Se her:

"Filminstruktør og manuskriptforfatter. Født 9/11-1948 i Danmark.

Bille August startede sin filmkarriere som fotograf. Han blev uddannet på fotografskole i Stockholm og på Den Danske Filmskole (afgang 1973). Hans gennembrud som instruktør og manuskriptforfatter kom i 1978 med "Honning Måne". Den blev efterfulgt af "Zappa" (1983) og "Tro, Håb og Kærlighed" (1984) - begge resultater af et samarbejde med forfatteren Bjarne Reuter. De tre spillefilm blev suppleret af bl.a. TV-serien "Busters verden", der også endte i en filmudgave.

Bille August blev et stort navn i den internationale filmverden med Oscar-, Cannes-, Bodil- og Robert-vinderen "Pelle Erobreren" (1987).

Sit talent og sine muligheder brugte Bille August efterfølgende på en kombination af Ingmar Bergman-initierede skandinaviske film og større internationale satsninger som "Den gode vilje" (både TV-serie og film), "Åndernes Hus" (1993), "Jerusalem" (1996), "Frøken Smillas fornemmelse for sne" (1997), "De Elendige" (1998), "En sang for Martin" (2001), "Farvel Bafana" (2007), "Marie Krøyer" (2012) og "Stille hjerte" (2014).

Bille August har genremæssigt arbejdet meget bredt med film. Han har filmatiseret både klassikere, børne-/ungdomsfilm, svenske periode-dramaer og close-up socialrealisme - sidstnævnte eksemplificeret ved "En sang for Martin".

https://www.dfi.dk/viden-om-film/filmdatabasen/person/bille-august

Det er muligt, Bille August er en ambitiøs filmskaber, der ønsker at blive anerkendt for sine værker i den brede offentlighed gennem at vinde filmpriser, men når du anvender ordet "kalkulerende", kommer ihvertfald jeg mest til at tænke i blockbuster-baner, altså en økonomisk indbringende kendis-strategi, istedet for kunstneriske aspirationer og idealer om at blive bedre til at formidle store værker.
(Personlighedsmæssigt oplever jeg også Bille August som beskedenheden selv, men det er klart mit eget synspunkt.)

Med hensyn til Blixen har du naturligvis ret til at finde hende kedsommelig. Men "finkulturel" er hun bare slet ikke, snarere det modsatte.

Prøv at høre "Min afrikanske farm" på lydbog, det giver en anderledes indlevelse.
Jeg mener, jeg har hørt den indtalt af Bodil Udsen engang.

Men måske er du bare ikke til magiske skæbnefortællinger ;-)

Eva Schwanenflügel

Per Jakobsen, du skal lige huske på, at "Pagten" er skrevet af Thorkild Bjørnvig, og derfor udelukkende hans egen, ret så ensidige udlægning af begivenhederne.

Jørgen Stormgaard har skrevet to bøger om denne Pagt mellem Blixen og Bjørnvig, der dekonstruerer forfatteren som noget af en sølle person:

"I Karen Blixens forfatterskab finder man ofte personer, der hensætter andre i umulige situationer. Ikke mindst har Blixen et falkeblik for nølerne – dem, der skuffer andre menneskers forventninger, fordi de ikke kan beslutte sig.

Jørgen Stormgaards nye bog "Blixen og Bjørnvig. Pagten, venskabet og bruddet", beskriver forfatteren Thorkild Bjørnvig (1918-2004) som netop sådan en nølende mand. Bogen fortæller, hvordan Bjørnvig i den periode, han beskriver i erindringsbogen Pagten (1974), lod ikke mindre end tre elskende kvinder i stikken: Karen Blixen, hustruen Grete og elskerinden Benedicte.

Hermed dekonstruerer Stormgaard effektivt hovedintrigen i Bjørnvigs erindringsværk Pagten, hvor Bjørnvig fremstiller sig selv som en tragikomisk marionet i Blixens spind. Sin ubeslutsomhed lægger Bjørnvig ikke skjul på, men meget andet i Stormgaards bog afslører reelt Pagten som en autofiktion, hvor fortælleren fremstiller begivenhederne, som de klæder ham bedst."

Det var fx ikke Blixen, der opfordrede Bjørnvig til at få sig en elskerinde:

"Affærens tredje kvinde, Benedicte, fik i 2013 sin egen biografi, Niels Barfoeds gribende Benedicte, der modtog Brandesprisen i 2013 og Rungstedlundprisen i 2017. Jørgen Stormgaard tilføjer her vigtigt nyt ved at vise den kronologiske sammenhæng mellem den psykisk syge Benedictes selvmord og udgivelsen af Pagten året efter. Måske udløste Benedictes skæbne et behov hos en skyldbetynget Bjørnvig for at fralægge sig ansvaret? I hvert fald udnævner Bjørnvig Blixen til den egentligt ansvarlige for affæren, uden at fortælle, at det ikke var Blixens, men vennen Knud W. Jensens idé at sende sin unge kone på ’opmuntringsbesøg’ hos Bjørnvig i Bonn! De mænd passede vist bedre på deres venner end på kvinderne i deres liv.

Bekvemt nok var både Blixen og Benedicte døde, Grete Bjørnvig ikke i stand til at protestere, og Knud W. Jensen sagde ikke noget. Dermed slap Bjørnvig for de offentlige brokkerier, som nutidens autofiktionelle forfattere må døje med, når de udnytter andre menneskers liv i deres kunst."

https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2018/06/thorkild-bjoernvig-...

Det kunne være forhåbningen, at en dygtig filminstruktør lavede en film set fra kvindernes side en skønne dag.

Eva Schwanenflügel

Uddybning: når jeg skriver "overser hans danske film" burde jeg have skrevet:
Overser hans internationalt ukendte danske film og svenske tv-serie.

Maj-Britt Kent Hansen

Hvad hjælper det, at man har læst Blixen, Bjørnvig, Barfoed og Stormgård, hvis det der skal diskuteres er Bille, og man endnu ikke har været i biografen og set hans film.

Bille kan da noget med billeder, hvorimod SAMTALEN næppe er ham.

Deadline på DR2 i lørdags var en tom omgang. Såvel første halvleg med Bille og Bjarne, som anden ditto med Informations anmelder og Rungstedlunds direktør.

Den megen omtale kan munde ud i kun at få det allermest elementære frem og det i et noget kulørt lys.

Eva Schwanenflügel

Maj-Britt, min kommentar til Per Jakobsen var jo netop foranlediget af,at han havde set filmen - men var "overrasket over, hvor ekstremt manipulerende Blixen kunne være."

Det indtryk syntes jeg ikke skulle stå uimodsagt, når der foreligger beviser for en helt anden historie end hos Bjørnvig.

Et af problemerne med bøger skrevet eller film lavet over såkaldt autobiografiske, men i virkeligheden subjektivt vinklede og anekdotiske beretninger er, at publikum (læser/seer) opfatter dem som veritable sandheder.

Desuden forekommer det mig lidt besynderligt, at Blixens liv og forfatterskab ikke bør diskuteres, når det er en del af filmens omdrejningspunkt..?

Tak til Eva S for at nævne en anden indfaldsvinkel til historien end Bjørnvigs egen. Jeg vidste ikke den fandtes.

I fremstillingen af baronesse Blixen i Billes film oplevede jeg, som skrevet tidligere, at hun manipulerede med alt og alle, og i særdeleshed med Bjørnvig.

Dog uden at virke usympatisk, nærmere ret så karismatisk. Jeg har spekuleret på, om den rigtige baronesse var så karismatisk, eller karismaen skyldes fru Neumann ;o)

Bjørnvig fremstår i filmen, som jeg ser det, som et nokkefår der alt for længe lader sig piske rundt i manegen af baronessen. Flere gange sad jeg og tænkte "Sig nu for fanden fra over for den hejre!".

Hans kone Grethe fremstilles som en kærlig og stærk kvinde, der hen ad vejen formår at få sagt fra.

Mine forudsætninger inden filmen var stort set lig NUL. På vej hjem fra bio talte vi om, at det nok kunne være interessant at besøge Rungstedlund, så en interesse er vakt.

Husk, at film skal ses i biografen - 'Bag Blixens maske' ser vi, af gode grunde, på Filmstriben ;o]