Anmeldelse
Læsetid: 5 min.

Esbjergs operaorkester imponerede med raffineret kammermusik og blodrigt temperament

Den gamle Verdis sidste mesterværk om Shakespeares tyksak og drukmås, sir John Falstaff, er en unik operakomedie. Produktionen med Den Ny Opera i Esbjerg var begunstiget af gode stemmer og enkelte fremragende, men det var orkestret med operachef Lars Ole Mathiasen i spidsen, der spredte stråleglans over løjerne
Verdis Falstaff-musik er et kludetæppe af motiver og påfund, der fletter sig ind i hinanden og knopskyder fra sangere til orkester og tilbage igen. En boblende dramatisk kammermusik, som kulminerer i den afsluttende morale, den grandiose fuga for alle med den tykke ridder i spidsen, skriver Valdemar Lønsted i sin anmeldelse.

Verdis Falstaff-musik er et kludetæppe af motiver og påfund, der fletter sig ind i hinanden og knopskyder fra sangere til orkester og tilbage igen. En boblende dramatisk kammermusik, som kulminerer i den afsluttende morale, den grandiose fuga for alle med den tykke ridder i spidsen, skriver Valdemar Lønsted i sin anmeldelse.

Nicolai Thorsen

Kultur
19. august 2021

Respekt for Den Ny Opera i Esbjerg. Kompagniet er i gang med sin anden opsætning af Richard Wagners Nibelungens ring (Rhinguldet, Valkyrien, Siegfried og Ragnarok), del for del hvert andet år og med en samlet opførelse i 2026.

Presseroserne er væltet ned over de to første forestillinger. Giuseppe Verdis operakomedie Falstaff var så hovedproduktionen under dette års operafestival med en skør handling, der befinder sig milevidt fra Wagners mytologiske univers.

Man har dog været nødsaget til at forholde sig til COVID-19-restriktionerne, sådan som de så ud tidligere på året. Orkesterbesætningen er blevet betragteligt reduceret, og et udmærket pigekor i 3. akt har måttet gøre det ud for et egentligt operakor.

Det er naturligvis ærgerligt, for det frodigt besatte orkester er så at sige hovedpersonen i Falstaff; farverigdommen svækkes, når blæserne er begrænset til halvdelen af det foreskrevne.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

"Tutto nel mondo è burla" - "Alt i verden er en joke" synger Falstaff i slutningen af den store ​​operamester, Giuseppe Verdis ekstreme mesterværk.

"Falstaff, poi tutti
Tutto nel mondo è burla.
L’uom è nato burlone,
Nel suo cervello
Ciurla sempre la sua ragione.
Tutti gabbàti! Irride
L’un l’altro ogni mortal.
Ma ride ben chi ride
La risata final."

"Falstaff, så alt (alle)
Alt i verden er en joke.
Manden blev født som en joker,
i hans hjerne
Ciurla altid hans fornuft.
Alle narret! Hån
hinanden alle dødelige.
Men hvem griner godt
Latterfinale."

- Og måske har Falstaff ganske ret. - Måske har operamesteren gennemskuet vores verden, - måske er hele vores tilværelse og selvoptagne blot en stor grotesk joke?

Vel er Esbjerg ikke Milan og Esbjerg Operaen er ikke Teatro alla Scala - La Scala operaen. Men jeg der elsker alle strofer fra den største operamester, Giuseppe Fortunino Francesco Verdis hånd, og jeg vil meget gerne kunne være til stede ved begivenheden i Esbjerg, for at høre disse smukke og elegante strofer.

Desværre er et par tusind kilometre lidt for meget. Men jeg håber virkelig, at denne begivenhed også bliver en succes i Esbjerg.