Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Marilynne Robinsons ’Jack’-roman er mesterlig

’Jack’ er endt som den mest interessante i Marilynne Robinsons Gilead-serie, hvor vi følger den destruktive outsider Jack gennem kærlighed og racisme
Marilynne Robinsons romaner udspiller sig alle på en bund af kristne værdier, teologiske dueller og moralske spørgsmål, men løfter sig til konkrete menneskelige dramaer med relevans også for ikketroende læsere.

Marilynne Robinsons romaner udspiller sig alle på en bund af kristne værdier, teologiske dueller og moralske spørgsmål, men løfter sig til konkrete menneskelige dramaer med relevans også for ikketroende læsere.

Gary Doak

Kultur
20. august 2021

Hvad er der galt med Jack? I Marilynne Robinsons tre forrige romaner – Gilead (2004), Hjemme (2008) og Lila (2014) – har vi oplevet ham som en sær, tavs, rastløs og selvdestruktiv dreng og ung mand, der hjemme i Gilead sprænger postkasser i luften og ødelægger alt omkring sig, stjæler, lyver og drikker, pjækker fra både skole og kirkegang og senere gør en kvinde gravid.

»Hvad ret har du til at være så mærkelig?« råber hans søster Glory efter ham i Hjemme, da han lister væk uden et ord midt i et kroketspil, hun er ved at vinde. Her såvel som i de to andre tidligere titler i Gilead-serien ser vi Jack gennem andres øjne, men i den nye Jack retter Robinson blikket mod familien Bougthons yngste søn, som vi møder i 1950’ernes St. Louis, hvor Jack netop er blevet løsladt fra fængslet for en forbrydelse, som han ikke har begået, men snildt kunne have begået.

Romanerne udspiller sig alle på en bund af kristne værdier, teologiske dueller og moralske spørgsmål, men løfter sig til konkrete menneskelige dramaer med relevans også for ikketroende læsere (som jeg).

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her