Anmeldelse
Læsetid: 6 min.

Selma Judith slår sit fantastiske talent fast med et magnum opus af et debutalbum

For den danske harpenist, sanger og komponist Selma Judith er vreden en central drivkraft. Ja, selv Greta Thunberg får et ord indført i Judiths bandbulle mod klimanøl og narcissisme
26-årige Selma Judith voksede op i et hjem med Bach og Beatles. Men Getting Angry, Baby er mere end det, det er rigt på en elektronisk r&b og neo-soul, der sitrer og dirrer omkring Judith med elementer fra jazz og klassisk.

26-årige Selma Judith voksede op i et hjem med Bach og Beatles. Men Getting Angry, Baby er mere end det, det er rigt på en elektronisk r&b og neo-soul, der sitrer og dirrer omkring Judith med elementer fra jazz og klassisk.

Agnes Vera Kaufmann

Kultur
27. august 2021

Som indbygger på en overophedet jordklode kan man godt argumentere for, at der er ualmindelig meget at være vred over. Som kvinde er der så endnu mere at være vred over, og det er så også en langt ældre, over årtusinder opsparet vrede.

Det er tilmed en vrede, som det omgivende (nu vaklende) patriarkat og den internaliserede sexisme har forhindret alt for mange kvinder i at vise – ja, ofte ikke engang tillader sig selv at føle.

Men ikke danske Selma Judith. »I am a noisy one,« synger hun, og det er sandt. Hun fører ordet, og det forvrænges nogle gange i en skov af udråbstegn.

Titelnummeret og åbningen på Judiths fremragende debutalbum Getting Angry, Baby er et tilløb til og så realisering af et raserianfald.

»I am getting angry / I AM ANGRY!!!« lyder det. Jeg bruger versaler, fordi det sidste råbes. Det sker på en plade, der stilistisk kan kaldes en avanceret r&b-plade.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her