Hun er en af Skandinaviens største nulevende malere og aktuel med en dragende udstilling på Louisiana

Svenske Mamma Anderssons malerier på Louisiana er mørke, vibrerende af intensitet og dybt dragende. Hun kan male stemninger som ind i helvede med en teknik, der aldrig er kedelig og statisk
Mamma Andersson bygger sine malerier op på et væld af kunsthistoriske referencer og fundne fotografier, film og historiske udklip.

Louisiana Museum of Modern Art

18. august 2021

Det summer af liv på Louisiana den tirsdag, hvor jeg besøger museet og Mamma Andersson-udstillingen Humdrum Days. Det føles helt præpandemisk med alle de mennesker og alle de sprog, der bliver talt omkring mig i salene. Tysk, fransk, hollandsk og særligt svensk hører jeg. Så det kan godt være, at danskerne er forsigtige med at vende tilbage til kulturlivet, men det opvejes her heldigvis af landets sommergæster.

Der bliver diskuteret særligt ivrigt foran den svenske maler Mamma Anderssons værker, og mange går helt tæt på malerierne for at vurdere nærmere. For nu kan vi endelig komme tæt på kunsten igen, og lige den dag oplever jeg det magiske ved det faktum. For det ville være umuligt at opleve Anderssons særlige taktile og sanselige malerier i en virtuel 3D-tur. Man må være der, dufte dem, se dem, og bevæge sig omkring dem. Lysets genskær i overfladerne giver malerierne en ekstra dimension. Nogle skinner igen, andre er helt matte og sluger lyset. Mamma Anderssons malerier lever med andre ord i de omgivelser, der er omkring dem.