Anmeldelse
Læsetid: 5 min.

Sorten Muld og Mouritz/Hørslev flirter med fortiden. Det kan vi glæde os over

Sorten Muld genbesøger og udvider deres crossover af folkeviser og elektronisk musik med første album i 19 år. Imens zapper Mouritz/Hørslev Projektet på deres nye album med veloplagt poesi og humor rundt mellem middelalder og digital nutid
Sorten Muld, som de så ud i slut-90’erne. Nu er de tilbage med det første album i 19 år, og det står hurtigt klart, at det er mere end bare en nostalgisk rejse. Bandet har faktisk opdateret deres æstetik og vision.

Sorten Muld, som de så ud i slut-90’erne. Nu er de tilbage med det første album i 19 år, og det står hurtigt klart, at det er mere end bare en nostalgisk rejse. Bandet har faktisk opdateret deres æstetik og vision.

Martin Dam Kristensen

Kultur
5. august 2021

Jeg har et minde om en ganske forrygende koncert med Sorten Muld på Roskilde Festival i de sene 1990’ere. Det var kort tid efter, at de havde skabt overskrifter med deres elektroniske iscenesættelser af danske folkeviser og middelalder-melodier på albummet Mark II (1997).

Fra starten var Sorten Muld snarere et koncept end et band. Et forsøg med at koble folkemusikalsk arvegods fra middelalderen med elektronisk musik – fra techno til trip-hop. Men sjovt nok er det ikke så meget de elektroniske lag i musikken, jeg husker fra den dag på Roskilde Festival, men tværtimod hele den galej af fantastiske musikere med gamle folkemusikalske instrumenter, som bandet havde slæbt med. Dét var med til at åbne min nysgerrighed for folkemusikkens styrke, mens mødet mellem 90’er electronica og middelaldermarked på Mark II i dag fremstår en kende bedaget.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her