Anmeldelse
Læsetid: 5 min.

Pianisten András Schiff skræller traditionens fernis af Brahms’ klaverkoncerter

Den ungarske pianist har udgivet et bemærkelsesværdigt album med Oplysningstidens Orkester, hvor de søger tilbage til den oprindelige Brahms. Det samme gør cellisten Andreas Brantelid og Concerto Copenhagen med stort held i Haydns og Carl Philipp Emanuel Bachs koncerter
Den 67-årige ungarske pianist András Schiff har spillet Brahms’ to klaverkoncerter på moderne flygler, med moderne orkestre og med dirigent. Men nu er Schiff gået en anden vej med det historisk informerede Oplysningstidens Orkester på et tysk Blüthner-flygel fra 1859 og uden en dirigent.

Den 67-årige ungarske pianist András Schiff har spillet Brahms’ to klaverkoncerter på moderne flygler, med moderne orkestre og med dirigent. Men nu er Schiff gået en anden vej med det historisk informerede Oplysningstidens Orkester på et tysk Blüthner-flygel fra 1859 og uden en dirigent.

Finn Frandsen

Kultur
28. september 2021

To nye album – med henholdsvis Haydn-cellokoncerter og Brahms-klaverkoncerter – har det til fælles, at de åbenbarer overraskende anderledes klangverdener, end vi er vant til at høre i disse værker.

Deres tilgang repræsenterer den historisk informerede opførelsespraksis, og dette småstøvede udtryk dækker over hovedsagligt to ting: at man undersøger, hvordan musikken sandsynligvis blev opført på komponistens tid, og at man griber til den tids instrumenter og forsøger at levendegøre den svundne spillestil – ikke for at gå på museum, men for at skrælle den fernis af musikken, som er blevet malet på gennem tiderne. Fernis er eksempelvis det vedvarende vibrato, den fyldige vibrerende klang, som først blev almindeligt implementeret i 1920’erne i den klassiske musik.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Lars Kjeld Hansen

Tak, Valdemar Lønsted, for - som altid - at berige læserne med dine indsigtsfulde, smittende anmeldelser.
Til chefredaktøren: Det er bare OPTUR med disse anmeldelser og gennemgange af klassisk musik. Bliv ved med at prioritere det. TAK!