Anmeldelse
Læsetid: 6 min.

’Stormfulde højder’ lykkes stærkt som sanseligt foruroligende teater

I ’Stormfulde højder’ på Odense Teater kaster alle skuespillerne sig ud i deres drifters vold. Dekadent og svulstigt – og sårbart som i slowmotion. Med usigelig fryd og smerte på samme tid. Det er eminent følelsesteater
Det legendariske begær mellem Catherine og Heathcliff ude på heden i Emily Brontë’s roman ’Stormfulde højder’ bliver til sanseligt teater med Cecilie Gerberg og Alexander Mayah Larsen som de ulykkelige elskende på Odense Teater.

Det legendariske begær mellem Catherine og Heathcliff ude på heden i Emily Brontë’s roman ’Stormfulde højder’ bliver til sanseligt teater med Cecilie Gerberg og Alexander Mayah Larsen som de ulykkelige elskende på Odense Teater.

Karoline Lieberkind

Kultur
30. september 2021

En teaterforestilling kan næppe blive mere sanseligt foruroligende end Stormfulde højder på Odense Teater. For i denne dramatisering af Emily Brontë’s udødelige roman fra 1847 suser blæsten, mens hundene gør, og fugten driver ned ad væggene på den forfaldne herregård Wuthering Heights. Snavsede mennesker vakler forslåede gennem rummet, hvorefter begær og ordløs brunst alligevel tvinger deres kroppe ned på det rå plankegulv eller ud i stalden. Mens disse plagede mennesker gennemlever deres hævnagtige jagt på kærligheden, opløses herregårdens vægge, så malerierne af fortidens rigmænd forsvinder, og huller i murene bagved åbner sig ud mod hedens tågede vidder og aftenhimlens råvåde kulde.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Ja, det er på så mange måder en suveræn forestilling. Jeg var også henført, men med min neoklassiske sensibilitet var jeg mindre i mine følelsers vold og mere modtager af indsigt i disse mennesker på kanten af civiliseret opførelse.

Anne Middelboe Christensen

Interessant, Steffen!