Teatret Svalegangen sætter fokus på udvalgte verdensmål med vellykket klimavejfest

Undervandskoncert, kokassebanko eller en virtual reality-tur gennem modeindustriens mørke bagside. Under Aarhus Festuge vil Teatret Svalegangens ’United Change 2021’ sætte spot på klimaet gennem seks af FN’s verdensudvalg
Skuespiller Kirstine Hedrup Ringdal fremfører Line Knutzons monolog ’Glade Bæredygtige Dage’, der hult hylder overforbrug med udgangspunkt i verdensmål 12 om ansvarligt forbrug og produktion, fra toppen af en kæmpestor bunke skrald.

Pressefoto/Teatret Svalegangen

6. september 2021

Som deres bidrag til Aarhus Festuge sætter Teatret Svalegangen fokus på FN’s verdensmål med en klimavejfest. Seks af de 17 verdensmål er transformeret om til scenekunstneriske oplevelser på teatret og i gaderne udenfor under titlen United Change 2021 – et skridt på vejen mod et ambitiøst projekt, hvor alle 17 verdensmål iscenesættes i 2023. Beskrivelsen klimavejfest, som teatret selv bruger om projektet, er nu ganske rammende.

Rosenkrantzgade, hvor Teatret Svalegangen ligger, er en sidegade til Strøget i Aarhus. Et godt stykke af gaden er afspærret for biler, og her er pyntet op til fest. Forbipasserende kan, mens de bevæger sig ned ad en løber, der viser de 17 verdensmål, læse plancher om klimaet, og hvordan vi passer på det. Foran Teatret Svalegangen er opbygget en lounge af paller og puder, hvor man i bedste festugestil kan drikke en fadøl, mens man venter, eller måske være heldig at komme forbi, netop som et af dagens gratis arrangementer afvikles – for eksempel kokassebanko …