Andri Snær Magnasons miljøpolitiske fortælling fortjener meget bedre end de skandaløse anmeldelser, den hidtil har fået

De menneskeskabte miljøkatastrofer udgør hovedbekymringen hos den ene af Islands to kandidater til Nordisk Råds Litteraturpris
Islændingen Andri Snær Magnasons stort anlagte miljøpolitiske fortælling (eller familiekrønike) Tiden og vandet synes at være omgivet af den dybeste offentlige tavshed, men fortjener opmærksomhed – blandt andet for at gøre klimakrisen konkret og vække sine læsere af dvalen. På billedet taler Snær Magnason under litteratur festival på Dagbladet Information i 2015.

Jakob Dall

22. oktober 2021

Om aftenen tirsdag den 2. november offentliggøres navnet på vinderen af Nordisk Råds Litteraturpris. Fra dansk side har man indstillet værker af Asta Olivia Nordenhof og Ursula Andkjær Olsen, og to af de øvrige kandidater er ret velkendte her i landet, eftersom de for længst har fået masser af fortjent medieopmærksomhed.

Det drejer sig om bogen Blomsterdalen af grønlandske Niviaq Korneliussen, udsendt på Gyldendal i 2020 og nomineret til både Politikens og Montanas Litteraturpris, og Er mor død fra norske Vigdis Hjorth, udgivet af forlaget Turbine ligeledes i fjor. Derudover er digtsamlingen Jeg skriver på vådt papir af Lív Maria Róadóttir Jæger under udgivelse på Batzer & CO og vil vel også som færøsk bud på prisen blive lagt mærke til her i landet.

Per Christiansen

Det er en fantastisk bog. Et sprogligt kunstværk, og vild god til, at blive klogere af, at få sine forståelsesevner udfordret og udviklet. Skulle jeg vælge 10 bøger jeg måtte tage med på en øde ø, er denne klart en af dem. Læs den og bliv klogere : )