Anmeldelse
Læsetid: 8 min.

Som barn formede hun krager af kærnet smør. Nu stråler Anne Marie Carl-Nielsens dyrefigurer på Glyptoteket

De samlede værker af en af danmarkshistoriens største billedhuggere vises for første gang siden 1946 i et mesterværk af en udstilling på Glyptoteket. Anne Marie Carl-Nielsens krogede hestenakker og søde kalve strutter af livsvilje
Der er utrolig dynamik i skulpturen ‘Musikkens Genius’ (1939), der er en hyldest til Carl Nielsen – selv om det er den kraftfulde hest, der løber med opmærksomheden.

Der er utrolig dynamik i skulpturen ‘Musikkens Genius’ (1939), der er en hyldest til Carl Nielsen – selv om det er den kraftfulde hest, der løber med opmærksomheden.

Ana Cecilia Gonzalez

Kultur
14. oktober 2021

Det er ikke hver gang, man går på museum, at man bliver konfronteret med naturkræfterne. Men allerede fra begyndelsen af Glyptotekets smukke særudstilling om billedhugger Anne Marie Carl-Nielsen (1863-1945) bukker man sig for noget større og voldsommere.

Fra museets rotunde drages blikket ind som en sømand mod en sirene af en skulptur af en kvinde, der skuer ud over et oprørt hav.

Det viser sig at være ingen ringere end dronning Dagmar på vej til Danmark. Hun står i kontraposte som en anden kejser Augustus i stavnen af en båd. Skroget bøjer sig bagover, men hun forbliver rank.

Håret og sløret står om hende som en fed glorie. Kjolen slår folder så store som hestehove om hendes ankler. 

Der er magnetik og strøm i Anne Marie Carl-Nielsens former.

Hendes bronzer findes på offentlige steder landet over – rytterstatuen af Christian 9. på Ridebanen foran Christiansborg er måske mest berømt – men ikke siden en mindeudstilling i 1946 har hendes samlede værker været vist.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her