Anmeldelse
Læsetid: 6 min.

Dengang Michel Foucault var hverdagsaktivist og ville omstyrte den sociale orden

Ifølge ny bog anvendte den franske filosof Michel Foucault neoliberalismen til at bryde med velfærdsstatens disciplinerende logikker og skabe et rum for nye og individfokuserede politiske eksperimenter

Daniel Zamora og Mitchell Dean beskriver i den nye bog 'The Last Man Takes LSD: Foucault and the End of Revolution' de sidste og ret kontroversielle tiår af Michel Foucaults liv.

FRANK PERRY

Kultur
8. oktober 2021

I maj 1975 tog den berømte franske filosof og idéhistoriker Michel Foucault et LSD-trip med to venner ved Zabriskie Point i Death Valley, Californien. Oplevelsen havde stor betydning for Foucault. I kølvandet på syretrippet – og hans opdagelse af ’the Californian cult of the self’ i 1970’erne – besluttede han sig for at omarbejde sit værk Seksualitetens historie. Snarere end at beskrive individets seksualitet som et produkt af undertrykkende samfundsstrukturer, som har rødder i den kristne kulturarv og er blevet videreført af de moderne videnskaber, indskrev han det i en tradition for at aktivere ’selvets teknologier’, der gør mennesket i stand til at frigøre og forme sin egen seksualitet.

Ved således at sætte det menneskelige subjekt og dets forhold til sig selv i centrum – og antyde, at individets autonomi kunne gives en ny og positiv betydning – forlod Foucault i løbet af Seksualitetens Historie det særdeles strukturalistiske og deterministiske perspektiv på mennesket, som havde præget hans tidligere forfatterskab.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Magtens psykologi er Freuds og hans elev Wilfred Bions domæne og foucault når dem ikke til sokkeholderne.