Anmeldelse
Læsetid: 5 min.

Kaspar Colling Nielsen nye roman antager karakter af Frankensteins monster, men syningerne springer

Kaspar Colling Nielsen bygger sin roman op af små fortællinger og strøtanker, groteske fragmenter og saglige nedslag i noget, der umiskendeligt ligner den økonomiske og politiske virkelighed, vi allesammen lever i
Det er imponerende, hvordan det lykkes Kaspar Colling Nielsen at fange tiden og putte den i sylteglas i sine bøger.

Det er imponerende, hvordan det lykkes Kaspar Colling Nielsen at fange tiden og putte den i sylteglas i sine bøger.

Thomas Lekfeldt

Kultur
29. oktober 2021

Er der noget værre end anmeldere, der ikke anmelder bogen, de har læst, men i stedet bare beder om en anden bog, end den de har fået? Ja, der er mange meget værre ting. Men i anmelderiets lille verden er det en af de værste synder. Synes jeg. Jeg kommer nok til at begå den synd. Undskyld.

Det er imponerende, hvordan det lykkes Kaspar Colling Nielsen at fange tiden og putte den i sylteglas i sine bøger. Tendenser og politiske strømninger inddæmmes og stemmes op i hans utallige små fortællinger med utallige krinkelkroge og finter.

I den nye roman skal vi omkring politikeres moralske habitus (den er anløben), priserne på boliger i København (de er for høje), hundelorte på fortove (hvor er de blevet af?), religion (er det altsammen humbug eller er der noget om ’det’ og kan det forklares med økonomiske og psykologiske værktøjer?) og endelig ideen om, at poesien kan redde verden!

Coranaepidemien spiller tilsyneladende en stor rolle i romanen. Tilsyneladende, for hvad har epidemien egentlig med historien at gøre? Epidemien er bagtæppe for de dramatiske skift i Allan Thurnbums liv, som vi bliver præsenteret for i romanen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her