Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Hvis man ikke kender Wes Anderson, er det ikke ’The French Dispatch’, man skal begynde med

Til gengæld får Wes Anderson-fans alt, man kan ønske sig i hans nye film ’The French Dispatch’: Excentriske personer, en skæv, vittig historie og et vidunderligt univers at gå på opdagelse i
'The French Dispatch' er om et The New Yorker-agtigt magasintillæg til en amerikansk avis – titlens Dispatch, i en fransk by, Ennui, engang i 1960’erne og de journalister, der skriver for magasinet. Redaktøren og udgiveren, Arthur Howitzer Jr. (Bill Murray) sidder til venstre i billedet og diskuterer med stjernereporteren Roebuck Wright (Jeffrey Wright).

'The French Dispatch' er om et The New Yorker-agtigt magasintillæg til en amerikansk avis – titlens Dispatch, i en fransk by, Ennui, engang i 1960’erne og de journalister, der skriver for magasinet. Redaktøren og udgiveren, Arthur Howitzer Jr. (Bill Murray) sidder til venstre i billedet og diskuterer med stjernereporteren Roebuck Wright (Jeffrey Wright).

Searchlight Pictures

Kultur
21. oktober 2021

Wes Andersons film er håndlavede. Den amerikanske filminstruktør, der nu er aktuel i danske biografer med The French Dispatch, bygger sine film op fra bunden. Intet er overladt til tilfældighederne. Han designer og skaber de verdener, hans historier udspiller sig i, og som han derfor kan styre ned til mindste, finurlige og smukke detalje.

Jeg har en svaghed for genstande og den symbolske og samtidig taktile værdi, genstande – artefakter – kan have, og det er en af grundene til, at jeg holder så uendeligt meget af Wes Andersons film. De er fulde af bøger, skrivemaskiner, brevpapir, kufferter, pladespillere, tøj, møbler, biler og meget andet, som bliver dyrket med frydefuld, fetichistisk nidkærhed. Hans film er museale i ordets allerbedste forstand.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Den glæder jeg mig til at se.

Mvh Hanne Pedersen

Torben Bruhn Andersen og Steen K Petersen anbefalede denne kommentar
Michael Slotsted

Jeg har ikke set The French Dispatch endnu.

Og jeg ved ikke, hvor man skal begynde, hvis man vil se Wes Anderson. Jeg begyndte med "Rushmore". Og tog det i rækkefølge derefter.

"Rushmore" virker som et rimeligt sted at starte. Hvis man vil have et sted at starte. Jeg blev i hvert fald interesseret i den stiliserede, ironiske stil - som ikke var TRÆLS ironisk eller for meget, men var tilpas. Og som samtidig tilbød mig et eventyr.

Wes Andersons film er altid eventyr.