Knud Romers gotiske roman om kunstens dæmoni er et lille mesterstykke

Overrumplende billeder, en elegant komposition og et dybt kig ned i musikkens mørke væsen gør Knud Romers nye roman, ’Pigen i violinen’, til en usædvanlig læseoplevelse
’Pigen i violinen’ er Knud Romers tredje roman efter den autofiktive ’Den som blinker er bange for døden’ fra 2006 og den ligeledes erindringsbaserede, men mere fabulerende og mere strittende ’Kort over Paradis’ fra 2018.

Joachim Ladefoged

22. oktober 2021

Hovedpersonen får en violin af sin far, da hun er fem år gammel. Gaven er dobbelt, men én. Den består af den lille violin, som skal blive til andre og større violiner, efterhånden som hun selv vokser. Den består desuden af talentet, en sjælden musikalsk begavelse, som hun selvfølgelig altid har ejet, men som violinen skal løfte op og vække til live.

Violinen er altså ikke kun et instrument, og musikken, der kommer fra den, ikke kun musik. Begge dele står i forbindelse med noget større og mystisk. Med naturen og en mørk sjælelighed. Den dobbelte gave er derfor heller ikke kun en velsignelse, men også en forbandelse. Pigen i violinen har Knud Romer kaldt sin roman. Den kunne også have heddet Violinen i pigen. De to er besat af hinanden.

Kenneth Krabat

Burde anmeldelser af bøger ikke på lige fod med anmeldelser af film rumme en advarsel, en SPOILER, når nu anmelderen ikke er i stand til meget andet end at gengive bogens indhold? Det er muligt man honoreres efter antal anslag, men kunsten ligger jo netop i ikke at skrive mere end nødvendigt for at vække en kommende læsers nysgerrighed frem for, som her, at ride på ryggen af kvalificeret litteratur og nærmest gøre den til sin egen og til avisens ret til at fremlægge alt.

Michael Slotsted

@Kenneth Krabat, det virker rimeligt. Please lad alt, du siger, ligge under SPOILER.

Så slipper jeg for at læse det.