Anmeldelse
Læsetid: 7 min.

Maria Vinterbergs isnende iscenesættelse giver os Norén tilbage med fornyet kraft

Der er kulsort og skrigende komisk i Lars Noréns replikhelvede i ’Sandhed og konsekvens’. For på Teatret ved Sorte Hest har Maria Vinterberg fundet nøglen til Norén – og til hans rollefigurer, der ved, hvad det vil sige at hade den, man elsker
Kultur
22. oktober 2021
De fire skuespillere komplementerer hinanden perfekt. Fra venstre: Peter Oliver Hansen over for Anette Støvelbæk og Niels Ellegaard over for Sarah Boberg.

De fire skuespillere komplementerer hinanden perfekt. Fra venstre: Peter Oliver Hansen over for Anette Støvelbæk og Niels Ellegaard over for Sarah Boberg.

Robin Skjoldborg

Findes der mere ulidelige personer end figurerne i Lars Noréns teaterstykker? Måske ikke. Men uanset hvor ondskabsfulde og selvoptagede de er, bliver man uundgåeligt tiltrukket af denne store svenske dramatikers figurer, når man sidder på sin tilskuerstol og observerer deres uskønne overlevelseskamp. 

Da jeg ankom til premieren på Sandhed og konsekvens på Teatret ved Sorte Hest, var mine forventninger dog blandede. I januar måtte jeg trist nok skrive nekrolog over Lars Norén, der døde som 76-årig – af corona. Her måtte jeg også konstatere, at det var ved at være nogle år siden, at jeg havde set en Norén-forestilling. Og jeg tænkte, at Norén måske havde haft sin tid. Måske fordi han havde domineret teaterrepertoiret så massivt i 1990’erne, at der var opstået en mæthed i forhold til hans beske replikker.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her