Læsetid: 7 min.

Der er mere cirkusrevy end operette over Holten og Prices vellykkede ’Den glade enke’

Kasper Holten og Adam Prices ’Den glade enke’ er en god aften i teatret, flot scenografi, finurlige kostumer, sjovt spil for galleriet, et par hjertegribende scener, et veldrejet plot og hyggelig satire
Scenografen Steffen Aarfings store kuglekonstruktion fungerer imponerende. Teatrets glitterverden samles i en kæmpemæssig discokugle, der, næsten, svæver på scenen og fjernstyres med avanceret teknik.

Camilla Winther/ Det Kongelige Teater

9. oktober 2021

»Single ... det hedder single!« lyder en korreksende replik i den gendigtede operette Den glade enke, der havde premiere i fredags på Operaen. Og sådan er det hele vejen. Teaterchef Kasper Holten og manuskriptforfatter Adam Price oversætter Franz Léhars gamle operettes begreber til mere nutidige ved en komplet gendigtning af handlingen. Og enker, de findes jo nærmest ikke mere. I hvert fald ikke på Facebook. Den oprindelige operettes fyrstedømme skiftes ud med en københavnsk teaterverden, hvor en diktatorisk teaterchef med rod i regnskaberne, Zeta, og en kvindelig djøf’er, vicedirektøren Nielsen, i hælene vil prøve at redde sig en rig enkes, Hannah Glawaris, milliarder foran alle de andre økonomisk trængte kulturpersoner i miljøet. Det bliver til en sjov tidstypisk komedie, et metadrama, som udspænder sig på det fallittruede teater omkring, ja, netop, premieren på Den glade enke. I en stor kuk-kugle kommer vi om bag scenen og ind i Prices og Holtens selvrefererende verden.