Anmeldelse
Læsetid: 6 min.

Rundt om en klassiker: Arnold Schönbergs groteske melodrama ’Pierrot lunaire’

Det handler om den månesyge, kærlighedsforladte og paranoide Pjerrot fra Bergamo. Schönbergs melodrama fra 1912 var et nybrud i musikken, og det er stadig en udfordring at lytte til. Seks forskellige album ledsager os på en rundtur i værket

Arnold Schönberg (1874-1951) i sit studie i 1911.

Everett Collection/Shutterstoc

Kultur
27. oktober 2021

Arnold Schönberg (1874-1951) var en radikal og kompromisløs fornyer af musikken i begyndelsen af det 20. århundrede. Han blev den åndelige leder af Den Anden Wienerskole med Anton Webern og Alban Berg som de fremmeste elever, og deres pensum var slet og ret en revolution. Musikken skulle løsnes fra toneartens lænker for at kunne udvikle sig i en helt ny frihed. Det gamle hierarki med en herskende grundtone skubbes til side til fordel for et ligeberettiget forhold mellem de 12 toner, vores vestlige musik bygger på. Schönberg opfordrede sine elever til at undgå klange, der minder om »den gamle musik«. Dissonansen eller den »uharmoniske« klang bliver da kongen i det nye rige.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her