Selvfølgelig kan Gro fra ’Julefeber’ også danse ballet

’Dansefeber’ er blevet en fin og opbyggelig børneballet inspireret af DR’s julekalender ’Julefeber’. Med den lille Gro – Selma Sol – som fænomenal barnestjerne
Skønheden lokker fodbolddrengen med ind i balletbørnenes univers i ’Dansefeber’ på Det Kongelige Teater. Selma Sol í Dali Pape er fortryllende god som balletnissen med sin egen huedans i ’Dansefeber’ på Gamle Scene.

Henrik Stenberg

16. oktober 2021

Det var ikke mindst den lille Gro med de tindrende øjne, der fik seerne til at følge DR’s julekalender Julefeber sidste år. For skuespilleren Selma Sol í Dali Pape var så vildt charmerende i rollen som lillesøsteren, der lyste af forståelse for både kærlige nisser og vildfarne voksne, at man måtte følge med afsnit efter afsnit, hvor hun som barnestjerne blæste seerne bagover med sit talent.

Det er denne Gro, altså Selma Sol, der nu også har hovedrollen i Det Kongelige Teaters børneballet Dansefeber. Den unge koreograf Tobias Praetorius har sammen med Julefebers forfatter Mette Eike Neerlin skabt en dansefortælling over fodbolddrengen Arthur, der møder nogle balletdansere – og nissepigen Gro – og som finder ud af, at han faktisk har mere lyst til at danse end til at spille fodbold. Også selv om de andre på fodboldholdet først slet ikke kan forstå det.

Det er en sjov og opbyggelig forestilling, som de to har skabt sammen til Gamle Scenes vilde rum af guld og hemmeligheder – og så visuelt flot som den mest tjekkede voksenforestilling på nationalscenen.

Scenografen Nadia Nabil har skabt så æstetisk smuk en forestilling, at den vitterlig er en kunstnerisk verden i sig selv: En verden af pastelfarver og blomster med magiske blade – og selvfølgelig en verden af nissehuer. For hvis en nisse har sin hue på, er nissen usynlig. Det ved alle jo. I hvert fald dem, der kender Gro.

Danseglæden trives

Danserne er balletbørnene fra Det Kongelige Teaters Balletskole, børn lige fra skolens nyoptagede seksårige til teenageeleverne. Gro fører an med største autoritet og selvfølge, og selvfølgelig kan hun også danse. Med veloplagt blik og sikre ben. Balletbørnene omkring hende er dygtige, og de udtrykker en danseglæde, som tilsyneladende ikke forstyrres af deres professionelle disciplin, men som tværtimod stimuleres og trives.

Det er dejligt at se – ikke mindst i lyset af diverse rå tv-programmer om vilkårene for de håbefulde balletaspiranter i kompagniet under balletmester Nikolaj Hübbe. Det lader til at være lykkedes lærerteamet ved denne eliteskole under Thomas Lunds ledelse at skabe en mere moderne pædagogik, der forener den barske træning med børnenes glæde ved at danse og optræde. I hvert fald at dømme ud fra børnenes udstråling på scenen i denne forestilling.

Henrik Stenberg

Koreografisk har Tobias Praetorius valgt at skabe to slags trin: Balletbevægelser i form af langsomme, seje øvelser med løftede ben og strakte fødder i balletsko. Og fodboldbevægelser i form af hiphopinspirerede sparketrin med fødder, der lander klaskende på flad fod i sneakers. Den danseforskel er til at forstå, selv for de yngste tilskuere. (Men altså ikke helt for de mange børnehavebørn, som bedsteforældre velmenende har taget med i teatret, selv om aldersanbefalingen er sat til syv år).

Desuden har Gro og hendes nissevenner deres helt egen dans, hvor de står og svinger nissehuen rundt om hovedet, mens de retter fødderne udad og indad og smiler stort. ’Gros huedans’ kaldes den, og den er demonstreret i programmet og ligger på video på hjemmesiden, så man kan gå hjem og lære den, hvis man har nissetendenser … Det er alt sammen fint.

Queer skovnymfe

Desværre udvikler koreografien sig ikke. De samme grundbevægelser bliver så bastant gentaget, at de faktisk bliver lidt kedelige i længden. Og det er ærgerligt, ikke mindst fordi Jesper Mechlenburg har skabt noget skøn musik med masser af mystik og stemning i direkte forlængelse af temaerne fra Julefeber og Oh Lands titelsang.

Det skyldes formodentlig, at ballettens handling er blevet lidt fortænkt, og at dramaturgien ikke helt holder. Historien byder nemlig også på en scene fra en ballet over En skærsommernatsdrøm, som Tobias Praetorius har koreograferet som traditionelle balletdanse for nogle forelskede par.

Intentionen har sikkert været at skabe spændende dans for de store elever – og sjov dans for de to heldige, der har fået lov til at danse æselhoved og æselkrop – men det kræver kendskab til Shakespeares historie og til den flabede skovnymfe Puk, der drysser forelskelsesfortryllelse ud over de unge. Så selv om denne Puk er spændende og tidstrendy, idet Puk er gjort til en queer nymfe med både springlår, muskuløs brystkasse, filmdivaparyk med ørering og læbestift, så bliver det lidt forstyrrende i forhold til historien om Gro. Og det bliver yderligere forvirrende, fordi scenografien insisterer på, at nogle af scenerne skal ses bagfra – altså fra en fiktiv bagscene anbragt på scenen. Børn, der ikke har været så ofte i teatret før, har formodentlig ikke helt så let ved at aflæse en bagscene set bagfra som voksne.

Men lysdesignet af Jonas Bøgh og noget poetisk røg skaber en magi, som sikkert fanger børnene ind i dansen – sammen med den lokkende lyd af vindpust i klokker. For her rammer Dansefeber vidunderligt præcist stemningen i nissernes univers. Som strejf af noget flygtigt og næsten usynligt.

’Dansefeber’. Ballet med historie af Tobias Praetorius og Mette Eike Neerlin. Musik: Jesper Mechlenburg og Felix Mendelssohn. Scenografi: Nadia Nabil. Lysdesign: Jonas Bøgh. Iscenesættelse: Tobias Praetorius assisteret af Amanda-lie Rasmussen, Rose Gad og Ann Kolvig. Det Kongelige Teater. Anbefales til børn fra syv år. Danses til 19. oktober 2021.