Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Søren Sætter-Lassen har nøglen til Molière, men ’Den indbildt syge’ burde være sjovere

Søren Sætter-Lassen skaber en suveræn hypokonderfigur i ’Den indbildt syge’ på Skuespilhuset. Men Molières gamle komedie virker ikke helt så morsom, som den kunne være
Søren Sætter-Lassen er forrygende komisk i rollen som ’Den indbildt syge’ på Skuespilhuset.

Søren Sætter-Lassen er forrygende komisk i rollen som ’Den indbildt syge’ på Skuespilhuset.

Karoline Lieberkind

Kultur
15. oktober 2021

»Tjek! Tjek! Tjek!«

Søren Sætter-Lassen peger på sine mange medicinglas med sin kontrolfinger og skriver hak i sin lille bog – nærmest som om han var en videnskabsmand, der studerede sit eget medicinmisbrug.

»Det må være slut med at lyve for sig selv,« siger denne tydeligvis ultraraske person, som om han var ramt af noget dødbringende. Og så har han allerede publikum i sin hule hånd som den hypokondriske Argan i Molières komedie Den indbildt syge på Skuespilhuset.

Søren Sætter-Lassen inspicerer medicinglassene, der står rundt om på gulvet. Han er iført en sirlig silkeslåbrok med svungne barokmønstre – sæsonens allersmukkeste slåbrok. Med præcise håndbevægelser og finurlige ansigtsgrimasser får han udtrykt alt det, som foregår inde i Argans tanker: Frygten for at være syg. Frygten for ikke at få nok behandlinger. Og dybest set angsten for at dø.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her