Anmeldelse
Læsetid: 5 min.

To opsætninger af Ibsen tager os med op på et højt bjerg og viser os verdens skønhed eller sandhed

Både Aarhus Teater og Nørrebro Teater spiller Ibsen. Med store, svære tanker om idealerne og sandheden. Men også med standupkomik i provinsbyen og emmende erotik i et wellnessresort – og med en nerve, der appellerer stærkt til publikum lige nu
Klaustrofobien i Ibsens idealer om sandheden i kunsten kommer stærkt frem i Nathalie Melbyes stærke saunascenografi i ’Når vi døde vågner’ på Aarhus Teater.

Klaustrofobien i Ibsens idealer om sandheden i kunsten kommer stærkt frem i Nathalie Melbyes stærke saunascenografi i ’Når vi døde vågner’ på Aarhus Teater.

Rumle Skafte

Kultur
11. oktober 2021

»Er du glad?»

»Nej.«

Sådan lyder et essentielt replikskifte i Når vi døde vågner hos Ibsen. Og straks opstår der masser af spørgsmål mellem de to, der taler sammen – og mellem os, der lytter til dem. For Ibsen skaber spontan nysgerrighed, og hans dramaer fra slutningen af 1800-tallet inspirerer til yderst forskellige fortolkninger.

I disse uger er der i hvert fald langt fra den sære saunastemning af erotisk thriller og slowmotion kunstsnak mellem Kasper Leisner og Mette Døssing i Når vi døde vågner på Aarhus Teater til Søren Pilmarks rasende fjæs, når han kritiserer alle omkring sig for at være hyklere i En folkefjende på Nørrebro Teater i koproduktion med Odense Teater. Men begge steder er publikum tydeligvis vildt optaget af Ibsens høje krav til det enkelte menneske. 

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her