Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Vild og grotesk roman om sovjettiden og dens mørke korridorverden

Ljudmila Petrusjevskaja skildrer med forbytninger og forvekslinger af børn og fortælleformer det såkaldte sovjetmenneske. Det er den fjerde danske udgivelse af svært, men vigtigt forfatterskab
Man fornemmer, at Ljudmila Petrusjevskaja oprindeligt mest skrev for teatret. Det var med Gorbatjovs åbenhed, at hun i sovjettidens sidste år fik mulighed for at skrive romaner og noveller.

Man fornemmer, at Ljudmila Petrusjevskaja oprindeligt mest skrev for teatret. Det var med Gorbatjovs åbenhed, at hun i sovjettidens sidste år fik mulighed for at skrive romaner og noveller.

Foto fra forlaget

Kultur
5. november 2021

»Tragedien er umulig uden humor,« sagde den russiske forfatter Ljudmila Petrusjevskaja (f. 1938) engang i et interview.

Begge dele – tragedie og humor – er der en bunke af i Vi blev stjålet. Der er også så mange personer, spring, handlinger og sidehandlinger, forvekslinger, navneskift og intriger viklet ind i andre intriger, at man let mister orienteringen. Det er en roman, »der ikke sådan lader sig opsummere«, skriver forlaget på bagsiden. Det kalder jeg en underdrivelse.

Her en grov sammenfatning:

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her