Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Dansk souldebutant tager os med sin store stemme gennem den menneskelige skærsild

Ugandisk fødte, nu danske Melissa Inya har lavet et inderligt og fornemt soul/r&b-debutalbum. Det rummer en hård personlig historie, men der er også format til at give god plads til lytterens egne følelser

Når Melissa Inya synger sange om modgang, lidelse, kærlighed, sorg, endda vold og angst, så kommer det fra et ekstraordinært svært sted.

Moses Odanga

Kultur
29. november 2021

Det er overvældende, så hårdt et privat og biografisk stof, der gemmer sig bag den danske sanger og sangskriver Mellisa Inyas fine debutalbum Musical Hallucinations.

Nu er jeg af den overbevisning, at den nonbiografiske lytning er værdifuld, at det er vigtigt at kunne høre et værk i sin egen ret. Uden al flimmeret og de indlæste betydninger fra kunstnerens personlige historie.

Det var på den biografi-fri måde, jeg hørte Inyas debutalbum de første to gange. Og kunne lide det.

Her fandt jeg en hæs, knejsende og gjaldende stemme et sted mellem Erykah Badus knirkende vokaludsving og Lauryn Hills kontante, sprøde styrke. Uden frygt for at briste eller kamme over i soulmusikkens voldsomme patos.

Hør bare et af pladens bedste numre »Talk 2 Me«, hvor Inya når høje toner på »wicked«, mens stemmen sander til i hæshed, og hvordan hun kort efter når et nyt emotionelt klimaks på ordet »disappoint«. Gennem en bølgende frasering på den sidste stavelse knækker hendes stemme helt enkelt – på den soul-smukke måde.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her