Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Paul Schraders ’The Card Counter’ fortæller stærkt om et menneskes jagt på tilgivelse

Oscar Isaac leverer en fænomenal og intens præstation i rollen som en professionel kortspiller, der er tidligere soldat, og som forsøger at sone sin fortid og finde tilgivelse – også hos sig selv – i Paul Schraders fremragende ’The Card Counter’
Oscar Isaac er fænomenal i rollen som tidligere soldat og professionel pokerspiller i Paul Schraders ’The Card Counter’.

Oscar Isaac er fænomenal i rollen som tidligere soldat og professionel pokerspiller i Paul Schraders ’The Card Counter’.

Focus Features

Kultur
4. november 2021

Gennem en lang karriere som både manuskriptforfatter og filminstruktør har Paul Schrader skildret anfægtede og labile mænd, mænd i dyb eksistentiel krise: Fra Travis Bickle i Taxi Driver (1976), Jake LaMotta i Raging Bull (1980) og Jesus i The Last Temptation of Christ (1986), som Schrader alle skrev for Martin Scorsese, til personerne i hans egne film, George C. Scotts privatdetektiv i Hardcore (1979), Nick Noltes politimand i Affliction (1997) og Ethan Hawkes præst i First Reformed (2017).

Den 75-årige amerikanske instruktørs strengt calvinistiske opvækst fornægter sig ikke, og også hovedpersonen i hans nye, fremragende film, The Card Counter, kæmper med sin tro og sin moral og har svært ved at finde sig til rette i en verden, som så heller ikke synes at have plads til ham. Oscar Isaac spiller den professionelle gambler William Tell, der rejser fra kasino til kasino og tæller kort og vinder nok til, at han kan leve et stille liv på de moteller, han indlogerer sig på undervejs.

William Tell – det er ikke hans rigtige navn – holder sig for sig selv og sørger for ikke at vække for megen opmærksomhed. Motelværelserne pakker han helt ind i hvidt, så intet forstyrrer ham, når han sidder og nedskriver sine inderste tanker i sin dagbog. Han skriver om moral og etik og om vejen til tilgivelse og frelse, og man finder efterhånden ud af, at der gemmer sig grimme ting i hans fortid.

Schraders genistreg

William Tell var soldat og forhørsleder i det berygtede Abu Ghraib-fængsel i Irak og var med til at begå brutale overgreb på fangerne. Det gav ham ti år bag tremmer, og det var i fængslet, at han lærte sig at spille kort. Man fornemmer, at de matematiske evner, som især pokerspillet kræver, og det at tælle kort bringer en form for orden i kaos og sørger for, at Tell overhovedet kan holde ud at være til.

Han kæmper med at forstå, hvad der skete dengang i Irak, og hvordan han kunne få sig selv til at gøre så forfærdelige ting. Han har godt nok udstået sin straf, men han har ikke tilgivet sig selv – eller de overordnede, som beordrede og stod i spidsen for mishandlingerne, og som selv slap for straf.

Det er en mindre genistreg af Paul Schrader, at han i The Card Counter fortæller historien om et ødelagt menneske, der søger tilgivelsen og forsøger at reparere sig selv, og samtidig spejler den historie i fortællingen om en ødelagt nation, der ikke vil tage ansvar for egne fejltagelser og forbrydelser. Den form for systemkritik med mennesker i centrum har Schrader bedrevet i en lang række af sine film og manuskripter, og det gør dem kun endnu mere fascinerende at dykke ned i.

Asketisk film

På sin evige rejse mellem pokerbordene møder Tell både Cirk (Tye Sheridan), sønnen af en af sine tidligere medfangevogtere, som endte med at tage sit eget liv efter Irak, og en kvinde, La Linda (Tiffany Haddish), som er interesseret i ham af både private og professionelle grunde. I dem begge ser han muligheden for en form for soning og frelse og måske endda også et andet og bedre liv. Spørgsmålet er dog, om det overhovedet er muligt – om han får lov til at komme videre, af både sig selv og sine omgivelser.

William Tell (Oscar Isaac) og La Linda (Tiffany Haddish).

William Tell (Oscar Isaac) og La Linda (Tiffany Haddish).

Focus Features

The Card Counter er en stramt og afdæmpet fortalt film, hvilket står i stærk kontrast til de forfærdelige ting, der gemmer sig i William Tells fortid – og som man får lov til at se i forvrængede og let kvalmende tilbageblik. Der er et næsten asketisk skær over Paul Schraders måde at fortælle sine stærke historier på – i kameraarbejde, farver, scenografi – der kun gør dem endnu mere virkningsfulde, som en art fremkaldervæske, fordi de får lov til at stå så rent og fokuserer på de mennesker, det handler om.

Oscar Isaac med de udtryksfulde øjne er intet mindre end fænomenal i rollen som William Tell – han er tilbageholdende og samtidig utroligt intens – og man er aldrig i tvivl om, at man har med et martret menneske at gøre. Det er svært og kan gøre ondt at søge og finde tilgivelse, især hos sig selv, og det får han og Schrader videreformidlet på en medrivende og såre genkendelig facon.

’The Card Counter’ – Instruktion og manuskript: Paul Schrader. Fotografi: Alexander Dynan. Længde: 111 minutter. Biografer landet over

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her