Psykedelisk og mindeværdig Jon Fosse-iscenesættelse på Aalborg Teater

På Aalborg Teaters Lille Scene debuterer den nye husinstruktør Camilla Kold Andersen med sin iscenesættelse af Jon Fosses ’Jeg er vinden’ i en på samme tid farvestrålende og dyster forestilling, som publikum ikke glemmer igen lige foreløbig
Ditte Marie Walter Tygesen står bag scenografien med organisk svungne mønstre i forskellige variationer af rød, blå, gul og grøn på bagvæggen og det lille bjerglandskab, som dækker hele scenegulvet, til forestillingen ’Jeg er vinden’ på Aalborg Teater

Catrine Zorn

30. november 2021

Norske Jon Fosse, der få dage før danmarkspremieren på Jeg er vinden i Aalborg modtog Brageprisen, som er en af de mest prestigefyldte norske litteraturpriser, betragtes af mange som den helt store arvtager efter Henrik Ibsen og Bjørnstjerne Bjørnson. Og med god grund. Hans dramatiske værker er kendetegnet ved at være kortfattede, uden synderlige regibemærkninger og med masser af gentagelser. Og så er der noget absurd, næsten beckettsk over hans dramatik, der har kendetegnet hans forfatterskab helt fra begyndelsen.

I Camilla Kold Andersens iscenesættelse af Jeg er vinden, der kun varer en times tid, kan publikum opleve to af de mest interessante og alsidige kvindelige skuespillere, som findes i Aalborg Teaters ensemble netop nu: Karla Rosendahl og Marie Knudsen Fogh. De leverer Jon Fosses tekst på en måde, der får den til at fremstå særdeles let, og giver indtryk af, at de har taget ordene til sig og gjort dem til deres egne. Ikke mindst qua Madame Nielsens letflydende danske oversættelse, som formår at bevare den særlige tone, Jon Fosse oprindelige nynorske tekster har.