Anmeldelse
Læsetid: 5 min.

Rachel Cusk behersker kunsten at skrive sexet uden at skrive om sex

’Det andet sted’ er den første roman af Rachel Cusk efter den succesfulde Omrids-trilogi, og den er et lille udsøgt psykologisk drama forklædt som kammerspil

Rachel Cusk er noget af det mest spændende, der er sket i den nye litteratur, skriver litteraturredaktør Peter Nielsen i sin anmeldelse af hendes nye bog.

Marta Perez

Kultur
5. november 2021

Rachel Cusk er en af tidens mest spændende forfattere. Og hendes romantrilogi – Omrids fra 2014, Transit fra 2016 og Kudos fra 2018 – om den fraskilte Faye, der selv træder tilbage og lader andre personers fortællinger overtage sin tekst, er en af de mest banebrydende fornyelser af den europæiske roman her i første del af det 21. århundrede.

Her gjorde Rachel Cusk op med litterære konventioner om plot og karakter og udvidede vores forestilling om, hvad en roman skal være. Især at hun næsten smed jeget, der gennem århundreder havde gjort tro tjeneste i romanens univers, på lossepladsen, var radikalt. Dette jeg, der havde tjent som udgangspunkt for opdagelse og erobring af verden og indre psykologisk inspektion, var blevet reduceret til en tom plads, et omrids, der udelukkende eksisterede i kraft af møder med andre mennesker. Det forunderlige ved hendes trilogi var tillige, at den formmæssigt syntes at modsige ideen om, hvad en roman er, samtidig med at den var et kvalificeret svar på de problemer, som romanen i det 20. århundrede havde efterladt ubesvarede.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her