Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Tegneseriekunstneren Charles Burns knuser og sammensætter på ny efter punkgenerationens principper

Charles Burns kredser stedse om identitet, og hvordan den formes i vores unge år, således også i ’Last Look’-trilogien, der endelig foreligger på dansk
’Last Look’ udkom på originalsproget i tre bind mellem 2010 og 2014 og foreligger nu endelig i samme format på dansk under titlerne ’X’et’ ud, ’Kuben’ og ’Sukkerkranie’.

’Last Look’ udkom på originalsproget i tre bind mellem 2010 og 2014 og foreligger nu endelig i samme format på dansk under titlerne ’X’et’ ud, ’Kuben’ og ’Sukkerkranie’.

Charles Burns/’Sukkerkranie’

Kultur
26. november 2021

Hvordan slipper vi ungdommen? Er vi dømt til at gentage vore forældres fejltagelser? Hvad er prisen for oprøret mod det, vi er blevet stukket i udsigt? Disse evige spørgsmål sættes i amerikanske Charles Burns’ Last Look-trilogi kalejdoskopisk – til tider mareridtsagtigt – i scene et sted mellem Hergés Tintin og William Burroughs’ Interzone.

Hovedpersonen Doug er ung i senhalvfjerdsernes punk og DIY-miljø i Seattle, hvor alle synes at arbejde med kreative projekter og have travlt med at positionere deres unikke individualitet. Alle bærer masker, Doug bogstaveligt: Den er baseret på Tintin, men med sort, stiftvokset hår. Han har den på, når han oplæser sine cut-up-digte ledsaget af støjoptagelser fra en båndoptager. Publikum vil hellere høre punkbandet The Microbes spille deres slagnummer »Happy Fetus«.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her