’Til ungdommen’ er en veludført teatercollage om overgangen fra barn til voksen

På Teater V har Pelle Koppel oversat og iscenesat Linn Skåbers bog ’Til ungdommen’. Den ene korte scene afløser den næste som perler på en snor i en vellykket iscenesættelse, der både favner teenagerens vanskelighed ved at navigere i alt det nye og sorg over det, der er væk for altid
Forestilligen ’Til ungdommen’ med blandt andet Nanna Eide er en virkelig veldrejet forestilling, som formår at indfange sit publikum og afgjort vil vække genklang hos både unge og voksne

17. november 2021

Norske Linn Skåbers bog Til ungdommen, der udkom på dansk i 2020, består af 31 korte tekster, som bygger på forfatterens samtaler med en række forskellige unge mennesker. Og fordi teksterne tager udgangspunkt i virkelige udsagn, føles de ekstremt nærværende og genkendelige. Denne væsentlige essens fra bogen er det lykkedes teaterdirektør Pelle Koppel at overføre til teaterscenen i hans iscenesættelse af Til ungdommen på Teater V.

Marcus Aurealius Hjelmborgs lydunivers sætter med elektroniske mobillyde gang i forestillingen, hvor de fem unge skuespillere Malaika Berenth Mosendane, Nanna Eide, Lukas Toya, Lue Støvelbæk og Thomas Diepeveen alle er særdeles velspillende. Både alene og i samspil med hinanden bringer de en autenticitet til de ganske korte tekster, der virker som skabt til scenen. Skiftevis står de frem på scenegulvet foran Pelle Koppel og Kristian Hegner Spechts scenografi, der består af forskellige fotografier af bybilleder og fra hjemlige omgivelser, som projiceres op på en stor flade bag dem med struktur og udseende som en betonmur.