’Til ungdommen’ er en veludført teatercollage om overgangen fra barn til voksen

På Teater V har Pelle Koppel oversat og iscenesat Linn Skåbers bog ’Til ungdommen’. Den ene korte scene afløser den næste som perler på en snor i en vellykket iscenesættelse, der både favner teenagerens vanskelighed ved at navigere i alt det nye og sorg over det, der er væk for altid
Forestilligen ’Til ungdommen’ med blandt andet Nanna Eide er en virkelig veldrejet forestilling, som formår at indfange sit publikum og afgjort vil vække genklang hos både unge og voksne

17. november 2021

Norske Linn Skåbers bog Til ungdommen, der udkom på dansk i 2020, består af 31 korte tekster, som bygger på forfatterens samtaler med en række forskellige unge mennesker. Og fordi teksterne tager udgangspunkt i virkelige udsagn, føles de ekstremt nærværende og genkendelige. Denne væsentlige essens fra bogen er det lykkedes teaterdirektør Pelle Koppel at overføre til teaterscenen i hans iscenesættelse af Til ungdommen på Teater V.

Marcus Aurealius Hjelmborgs lydunivers sætter med elektroniske mobillyde gang i forestillingen, hvor de fem unge skuespillere Malaika Berenth Mosendane, Nanna Eide, Lukas Toya, Lue Støvelbæk og Thomas Diepeveen alle er særdeles velspillende. Både alene og i samspil med hinanden bringer de en autenticitet til de ganske korte tekster, der virker som skabt til scenen. Skiftevis står de frem på scenegulvet foran Pelle Koppel og Kristian Hegner Spechts scenografi, der består af forskellige fotografier af bybilleder og fra hjemlige omgivelser, som projiceres op på en stor flade bag dem med struktur og udseende som en betonmur.

»Jeg lugter. Af skinke og benzin og død hugorm,« lyder den allerførste replik, som tørt leveres af Lue Støvelbæk iført en grå hættetrøje, en stribet T-shirt og med teenagerens uundværlige mobil i hånden. Han høster umiddelbare latterudbrud fra publikum, mens han ufortrødent fortsætter sin lidet flatterende beskrivelse af sig selv og sin krop, der åbenbart mest af alt består af »tynde ben i lange sko«.

Lue Støvelbæk går ud, og Nanna Eide træder ind. Ved hvert skift ændres baggrundsbilledet som en ekstra understregning af, at der nu kommer en ny fortælling. Nanna Eide går ind i et lyst, moderne køkken. Hun er klædt i pastellilla, løstsiddende træningsbukser og en plysset jakke i samme farve, der står åben, så vi kan se den obligatoriske croptop indenunder. Hendes ansigtsudtryk er på samme tid barnligt åbent og en anelse provokerende, da hun ser ud på publikum, mens hun heftigt gestikulerende taler i mobil med sin mor om weekendens planer.

Sjovt og tankevækkende

Til ungdommen har ikke en gennemgående fortælling, men er i stedet små nedslag i teenagelivet. Den svære overgang fra barn til voksen, som aldrig synes at ende. Emnerne er mange – fra den væsentlige men svære kunst at interagere med det modsatte køn til sorg over forældrenes skilsmisse og de savn, en splittet familie medfører.

Langt de fleste scener er monologer, men i enkelte spiller to eller flere af de fem skuespillere sammen. Det sker for eksempel i en scene, der udspiller sig under en klassefest i en helt traditionel gymnastiksal på en folkeskole, der kunne være hvor som helst. Nanna Eide og Malaika Berenth Mosendane danser i højre side. De er pigerne fra klassen, der hen over sommeren har forandret sig og pludselig er blevet voksne og bevidste på en helt ny måde.

Den gennemtrængende længsel efter barndommens mere ukomplicerede tilværelse rammes klokkerent af de fem skuespilleres overbevisende præstationer

På venstre side står drengene – Lukas Toya, Lue Støvelbæk og Thomas Diepeveen. De iagttager pigerne, mens de drikker sodavand af usynlige krus og spiser imaginære kanelsnegle. En verden, der før var sammensmeltet, virker nu opdelt i to. Lukas Toya forsøger at sætte ord på sin undren over, hvordan Pernille, som han altid har været venner med, nu pludselig virker lige så fjern og uopnåelig som en smuk sommerfugl. Hans kejtede forsøg på at skabe kontakt falder fuldstændig til jorden, og han står helt ulykkelig tilbage, da pigerne i samlet flok udvandrer.

»Gid hun havde vidst, at jeg bare var bange for, at hendes nye vinger skulle flyve hende væk fra mig.«

De mange små scener i Til ungdommen veksler mellem det sjove og det tankevækkende. Når Thomas Diepeveen som den kommende konfirmand giver sin homofobiske onkel tørt på, eller når Malaika Berenth Mosendane fortæller om den racististiske dame i opgangen, som vist faktisk slet ikke er racist, er det latterfremkaldende. Men dog hele tiden med den bagvedliggende alvor, som på så fin vis kendetegner ungdomsårene.

Og når Nanna Eide i allersidste scene står helt sårbar og udpensler teenagerens sorg over det, der er væk for altid, er det svært at holde tårerne væk fra øjenkrogene: »Far. Vil du holde mig lidt i dine arme? Sådan her. Som du plejede at gøre, da jeg var mindre?«

Til ungdommen er en virkelig veldrejet forestilling, som formår at indfange sit publikum og afgjort vil vække genklang hos både unge og voksne. Vanskelighederne ved at navigere i alt det nye, som ungdommen medfører, og den gennemtrængende længsel efter barndommens mere ukomplicerede tilværelse rammes klokkerent af de fem skuespilleres overbevisende præstationer.

’Til ungdommen’. Tekst: Linn Skåber. Oversættelse, bearbejdning og iscenesættelse: Pelle Koppel. Komponist: Marcus Aurealius Hjelmborg. Scenografi: Pelle Koppel og Kristian Hegner Specht. Lys: Kristian Hegner Specht. Video: Mikkel Larsen. Med: Lue Støvelbæk, Malaika Berenth Mosendane, Lukas Toya, Nanna Eide og Thomas Diepeveen. Spiller på Teater V til den 4. december.