Anmeldelse
Læsetid: 5 min.

De elektroniske soloartister Tirzah, Sassy 009 og GRO tør godt synge uperfekt

Tirzah, Sassy 009 og GRO er vokset op med autotunerens mulighed for at lyde perfekt. Men de vælger i stedet at synge helt råt. Det er i dag et meget mere radikalt greb
Tirzahs industrielle R’n’B har grundlagt den nye, musikalske klubstil, som den norske duo Smerz og trioen Sassy 009 siden har iført sig så smukt.

Tirzahs industrielle R’n’B har grundlagt den nye, musikalske klubstil, som den norske duo Smerz og trioen Sassy 009 siden har iført sig så smukt.

Lillie Eiger

Kultur
14. december 2021

I elektronisk musik kan en vokal være mange ting – og er ikke nødvendigvis menneskelig. Bevæbnet med autotunere og andre computereffekter kan man som sanger forvandle sig til smølf, Darth Vader eller blot få en fuldstændig fejlfri sangstemme. 

Men selv om denne software ikke er mere end cirka 25 år gammel, er der allerede elektroniske artister, som er holdt mere eller mindre op med at bruge den. De er vokset op med den og kender dens muligheder til bevidstløshed. Og de fravælger den for i stedet at vælge at synge med deres mest rå og ufinpudsede stemmer – hvilket i dag er meget mere radikalt.

De tre aktuelle soloartister, britiske Tirzah, norske Sassy 009 og danske GRO, er smeltet så meget sammen med de maskiner, de bruger til at lave musik, at de slet ikke behøver påtage sig det maskinelle længere. De er en del af det, og det er en del af dem. Sådan kan den menneskelige uperfekthed høres gennem deres rå vokaler.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her