Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Musicalen ’Annette’ starter lovende, men undervejs står det ikke klart, hvorfor personerne skal bryde ud i sang

Leos Carax er en fransk ener, der kun har lavet fire spillefilm på 30 år og nu vender tilbage med musicalen ’Annette’ med Marion Cotillard og Adam Driver i hovedrollerne. Den starter virkelig lovende, men undervejs står det ikke klart, hvorfor pokker personerne skal bryde ud i sang
Leos Carax’ nye film, musicalen ’Annette’, begynder godt og smukt, men sander snart til i en lidt tør Pygmalion-/Pinocchio-lignende historie.

Leos Carax’ nye film, musicalen ’Annette’, begynder godt og smukt, men sander snart til i en lidt tør Pygmalion-/Pinocchio-lignende historie.

Another World Entertainment

Kultur
17. december 2021

Man kan stole på, at den franske instruktør Leos Carax ikke er til at stole på. Fra spillefilm til spillefilm har han været uforudsigelig. Og det er han også i sin nye, berusende, men også frustrerende Annette, en musical med franske Marion Cotillard, amerikanske Adam Driver og en Pinocchio-lignende dukke i hovedrollerne.

Det er historien om skønånd og operasanger Ann Defrasnoux og bad boy og standupkomiker Henry McHenry. De er dybt forelskede, de gifter sig, paparazzikameraerne blitzer. De får deres første barn, den dukkelignende baby Annette. Så begynder McHenry at have bøvl med vreden og alkoholen, hans karriere skrider i grøften. Og når en mand er i uføre, går det gerne ud over hans nærmeste.

Carax fik tidligt fjender

61-årige Alex Christophe Dupont er søn af en fransk far og amerikansk mor og voksede op i et hippie-kollektiv uden for Paris. Her skiftede han som 13-årig navn til Leos Carax. Han har været en utilpasset og besværlig eksistens i fransk film, en stædig auteur i en kunstform, der fordrer samarbejde – og hvor det er dyrt at have for mange fjender.

Det fik Carax tidligt.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her