Anmeldelse
Læsetid: 6 min.

To modne kunstnere får overgangsalderen til at brøle og skabe sig

På en gammel herregård i Næstved giver kunstner Sophia Kalkau og digter Ursula Andkjær Olsen os et (form)sprog for en ellers ignoreret livsfase. De formulerer på ny, hvad frugtbarhed kan være, hvis det ikke kun betyder børnefødsel og evig vækst

Rønnebæksholm-udstillingen hedder Ung som bly, en tilsyneladende falsk sammenstilling.

Anders Sune Berg

Kultur
7. december 2021

Håret gråner. Menstruationen tørrer ud, slimhinderne ligeså. Det er en tid, hvor man kan pludselig »kan gå ind i et rum, uden at mændene bemærker det«, som lektor i antropologi Line Dalsgård beskrev det i en kronik her i avisen for nylig. Overgangsalderen er markeret af fravær.

Og det undrer antropologen. Hvorfor har vi ingen kulturelle riter, der knytter sig til den sene livsfases biologiske larm, spørger hun i kronikken. 

Det er her, at kunstner Sophia Kalkau og digter Ursula Andkjær Olsen træder til. I en tid, hvor vi endelig taler om moderskab i litteraturen, kunsten og på teaterscenen, føles det, de to gør i deres nyeste samarbejde af en udstilling på Rønnebæksholm i Næstved, som de næste emancipatoriske skridt.

Fra en højttaler i et hjørne af den gamle herregårds statelige stuer konstaterer Andkjær Olsens stemme: »Jeg er en mor, som ikke gør nogen til søskende.« Moderen indgår ikke længere i et vækstsystem. Og hvad er hun så?

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her