Anmeldelse
Læsetid: 5 min.

Debussy og Stravinskij gav en duft af den gyldne balletepoke i Paris

Stravinskijs musik til ’Ildfuglen’ blev skabt til kompagniet Ballets Russes, og med DR Symfoniorkestret under rumæneren Ion Marin satte den sjældent opførte komplette version gang i en tidsrejse til Paris 1910. Som en hvirvelvind fra 2020 kom Thomas Adès’ folkemusikinspirerede violinsuite med den gudsbenådede finske spillemand Pekka Kuusisto
Kultur
25. januar 2022
Den rumænske dirigent Ion Marin afløste engelske Nicholas Collon ved årets første DR-torsdagskoncert.

Den rumænske dirigent Ion Marin afløste engelske Nicholas Collon ved årets første DR-torsdagskoncert.

Thierry Martinot

Der var en taknemmelig tilbagekomststemning, da årets første DR-torsdagskoncert med publikum løb af stablen. Man har efterhånden vænnet sig til restriktionernes indgriben i bevægelsesfriheden – der var plads til tre gange 500 tilhørere ifølge superligamodellen, grupperne var skarpt adskilte i foyerområderne, mundbindet kunne fjernes i salen, og her så det alt i alt ud som vanligt.

Den annoncerede dirigent var skiftet ud. Rumænske Ion Marin afløste engelske Nicholas Collon, og det medførte, at to violinserenader af Sibelius blev erstattet med Debussys Forspil til en fauns eftermiddag. Heldigvis fastholdt man violinsolisten, finske Pekka Kuusisto, i nykomponerede stykker af engelske Thomas Adès, og det egentlige tilløbsstykke, Stravinskijs komplette musik til balletten Ildfuglen, stod også uantastet.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Hans Henriksen

Tak Valdemar. Du er den eneste der skriver virkelig godt om musik.
mvh hans Henriksen