Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Den finske roadmovie ’Kupé nummer 6’ bruger en retrorejse som indsigtsproces

Finske Juho Kuosmanens roadmovie ’Kupé nummer 6’ skildrer med snuden sikkert i togsporet en søgende kvindes livsudvidende rejse fra Moskva til Murmansk
’Kupé nummer 6’ er alt andet end en klassisk turisttur med tog. Finske Juho Kuosmanen fører sine to hovedpersoner – og publikum – fra station til station i en fin fortælling om at prøve at forstå og respektere hinandens forskelligheder og om at lære noget om sig selv, når man forlader sit vante habitat. Foto: Sami Kuokkanen

’Kupé nummer 6’ er alt andet end en klassisk turisttur med tog. Finske Juho Kuosmanen fører sine to hovedpersoner – og publikum – fra station til station i en fin fortælling om at prøve at forstå og respektere hinandens forskelligheder og om at lære noget om sig selv, når man forlader sit vante habitat. Foto: Sami Kuokkanen

Kultur
27. januar 2022

Egentlig er finske Laura (Seidi Haarla) fokuseret taget på tur for at se legendariske helleristninger i Murmansk. Det er i hvert fald det umiddelbare formål med hendes togrejse fra Moskva til de arktiske egne, som hun pludselig må foretage alene, da hendes russiske rejsepartner springer fra.

Men i Juho Kuosmanens drama Kupé nummer 6, der skildrer hendes oplevelser og møder omkring togets sovevogn, er der meget andet end rejsen mod det endelige mål på spil. Ikke mindst fordi Laura rejser i starten af de analoge 1990’ere, hvor man godt kunne have en camcorder og en båndsalatproducerende walkman med, men ikke kunne afsondre sig med andres digitale selskab på vejen.

Laura er nødt til at være til stede blandt togets tilfældige passagerer, mens filmen afsøger, hvem man egentlig opsøger, snakker bedst med og stoler på, når man bevæger sig alene ud på fremmed mark.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Dagmar Holdensen

Læs osse bogen! Rosa Liksom: Kupe no 6