Det Svenske Kammerorkester og Thomas Dausgaard er et af de sjældne partnerskaber, som udviklede sig til en glædelig undtagelse i orkesterverdenens hovedstrøm. Ved at strække sig over lang tid og ved konstant at bryde grænserne for, hvad et kammerorkester kan magte med overbevisning i den symfoniske litteratur. Det begyndte i 1997, da Dausgaard tiltrådte som chefdirigent, og varede, indtil han fratrådte i 2019.
Blandt Dausgaard og svenskernes mangfoldige projekter har været komplette cyklusser af Beethoven, Schubert, Schumann og Brahms’ symfonier, den samlede tyske kanon i 1800-tallets orkestermusik med undtagelse af Bruckner, hvis Symfoni nr. 2 de faktisk har indspillet for svenske BIS i serien Opening Doors.
Tak til Valdemar Lønsted, ikke mindst for at gøre opmærksom på på CD-sættet med Nicolaus Harnoncourt og Det Europæiske Kammerorkester. En helt særlig oplevelse er koncertoptagelsen af Brahms' 4. symfoni. Her får vi med den kammermusikalske besætning og de overtonerige 1800-tals instrumenter en helt særlig oplevelse af Brahms' komplekse rytmik. Lyt især til den afsluttende Passacaglia-sats.