Klassisk
Læsetid: 5 min.

Fyrighed, skarphed og pågåenhed i Mendelssohns skotske symfoni

Chamber Orchestra of Europe og Det Svenske Kammerorkester har i en årrække og på hver sin måde har gjort en forskel i orkestermusikken. Ganske særligt i kraft af de to dirigenter: Thomas Dausgaard og Nikolaus Harnoncourt
Thomas Dausgaard – her med DR’s symfoniorkester – er fuldstændig på bølgelængde med den himmelstormende Felix Mendelssohn.

Thomas Dausgaard – her med DR’s symfoniorkester – er fuldstændig på bølgelængde med den himmelstormende Felix Mendelssohn.

Finn Frandsen

Kultur
4. januar 2022

Det Svenske Kammerorkester og Thomas Dausgaard er et af de sjældne partnerskaber, som udviklede sig til en glædelig undtagelse i orkesterverdenens hovedstrøm. Ved at strække sig over lang tid og ved konstant at bryde grænserne for, hvad et kammerorkester kan magte med overbevisning i den symfoniske litteratur. Det begyndte i 1997, da Dausgaard tiltrådte som chefdirigent, og varede, indtil han fratrådte i 2019.

Blandt Dausgaard og svenskernes mangfoldige projekter har været komplette cyklusser af Beethoven, Schubert, Schumann og Brahms’ symfonier, den samlede tyske kanon i 1800-tallets orkestermusik med undtagelse af Bruckner, hvis Symfoni nr. 2 de faktisk har indspillet for svenske BIS i serien Opening Doors.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Christian Mondrup

Tak til Valdemar Lønsted, ikke mindst for at gøre opmærksom på på CD-sættet med Nicolaus Harnoncourt og Det Europæiske Kammerorkester. En helt særlig oplevelse er koncertoptagelsen af Brahms' 4. symfoni. Her får vi med den kammermusikalske besætning og de overtonerige 1800-tals instrumenter en helt særlig oplevelse af Brahms' komplekse rytmik. Lyt især til den afsluttende Passacaglia-sats.