Læsetid: 7 min.

Gauguin rimer ikke kun på Tahiti og pædofili, men også på god kunst

Storartet udstilling på Ordrupgaard om Paul Gauguin og indsigtsfuld bog af Flemming Friborg griber den franske maler i de afgørende ombrydningsår væk fra impressionismen mod den symbolske og abstrakte kunst

Paul Gauguin, Bonjour, Monsieur Gauguin, 1889.

Ordrupgaard

29. januar 2022

Når navnet Paul Gauguin lyder, så tror jeg, at de fleste i dag umiddelbart tænker ’Tahiti’ og ’pædofil’. Den franske maler er motivisk mest kendt for sine tahitianere på malerier af store enkle felter og klare farver. Ligesom han er det levevist for sine seksuelle forhold til unge piger helt ned til 13-årsalderen, både i sine år i Frankrig og ikke mindst i sine sidste år i Fransk Polynesien, hvor han havde indrettet sig i sit selvbyggerhus på tropeøen Hiva Oa, der bar navnet Maison du Jouir, nydelseshuset.

Det var dengang i de allersidste år af det 19. århundrede, og det havde ikke bestået en #MeToo-test i dag.

Til pressemødet tirsdag i forbindelse med åbningen af den nye udstilling på Ordrupgaard, Gauguin og hans venner, blev der spurgt, om man her i 2022 kunne komme uden om malerens problematiske forhold til unge piger. Prompte kom svaret fra museets direktør, Anne-Birgitte Fonsmark, at det gjorde man sådan set bare ved at undlade at nævne det med et eneste ord i udstillingen. »Det er jo et kunstmuseum«, tilføjede hun.

Gunnar Gjelstrup

Helt enig i, at Ordrupgaard efter den seneste udvidelse absolut er et af vort fineste museer, og at det bl.a. er den mangeårige museumsdirektørs fortjeneste.. En direktør, der fra museets side har været italesat som "visionær". Men samtidig kan direktøren for tiden desværre, ifølge avisens artikel, affærdige et relevant spørgsmål, om den sidste og den nuværende fremragende udstillingens manglende omtale af de to mandlige kunstneres forhold til unge kvinder med det ikke særligt visionære udsagn, at museet blot er et kunstmuseum.

Nike Forsander Lorentsen

Et arrogant og dumt svar fra direktørissan.

Morten Balling

@Gunnar Gjelstrup

"...et af vort fineste museer..."

Jeg er nogenlunde med på, hvad museer er for noget, men kan du ikke forklare mig, hvad "fineste" betyder?

Troels Ken Pedersen

Jeg så med stor interesse Glyptotekets Gauguin-udstilling sidste år. Jeg ved ikke om jeg er enig i at den insisterede på at man ikke KAN betragte Gauguin uden at forholde sig til kolonialisme og seksuel udnyttelse af børn. "Paul Gauguin – Hvorfor er du vred?" VALGTE at forholde sig til de (ganske vigtige) dele af konteksten, som Ordrupgaard her vælger at ignorere, og fik en ret god kunstudstilling ud af det.

Anders Sørensen

"Når navnet Paul Gauguin lyder, så tror jeg, at de fleste i dag umiddelbart tænker ’Tahiti’ og ’pædofil’."

Det gør de fleste med sikkerhed ikke. De fleste tænker "hvem?". Tror jeg.

Det kan let efterprøves. Tag en tur langs strøget i en hvilken som helst by. Spørg dem: Hvad tænker du, når jeg siger Paul Gauguin?

Det er videnskabelig metode: Lad være med at forestille dig, hvad folk tænker. Spørg dem.

Anders Sørensen

God kunst ved vi alle, hvad er. Ikke?

Personligt finder jeg altid stor fornøjelse ved at læse en apologi for kunstnere; kunstnere er selvfølgelig undtaget fra almindelig moral - ikke mindst når de bliver anerkendt som store af eftertiden, så man kan benytte denne anerkendelse til at opføre sig præcis så svigefuldt som sine klatmalende forfædre M/K.