Anmeldelse
Læsetid: 9 min.

’Gomorrah’ er et smukt epos over et uundgåeligt voldsmareridt i Napolis svar på helvedets forgård

Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner. Det gælder for det sociale boligbyggeri Vele di Scampia, der er den egentlige hovedperson i det moderne tv-storværk ’Gomorrah’, hvis finale netop er rullet over skærmene. Vi tegner et portræt af en helt særlig serie
En opulent ligvogn med mafiabossen Pietro Savastano kører gennem det forarmede Vele di Scampia-nabolag.

En opulent ligvogn med mafiabossen Pietro Savastano kører gennem det forarmede Vele di Scampia-nabolag.

Gianni Fiorito

Kultur
14. januar 2022

Alt er omstændigheder, og de kunne have været anderledes. Det får man aldrig lov til at glemme i det italienske storværk af en tv-serie ved navn Gomorrah. De napolitanske mafiabossers drabsekstravaganza vil ingen ende tage, men kameraet løber ikke med. Det forholder sig som afmålt, grænsende til medansvarligt i al sin passivitet.

Med femte og afsluttende sæson, der netop er rullet over skærmene, har serien endnu en gang bevist, at den er et fortælleværk drevet frem af en radikal anderledes kraft: Her er det nemlig arkitekturen, der som et moderne Colosseum forklædt som socialt boligbyggeri er den egentlige hovedperson.

I boligblokkene i Napoli-forstaden Secondigliano forsøger klanoverhovedet Pietro Savastano (Fortunato Cerlino) og senere hans søn, Genny Savastano (Salvatore Esposito), at forsvare deres territoriale ret. Men ved at fokusere på arkitekturens konstante forfald som et drama, og ikke en enkelt hovedpersons liv, finder kameraet nye måder at skildre klassekamp og socialt svigt.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Marie-Christine Poncelet

jeg synes også at det er en fantastisk serie, det er også meget interessant at se hvordan mafia infiltrerer andre grener af samfundet , prøver at hvidevask sig selv og hvordan underklassen er i dens hænder som i et feudal system uden nåd hvor herremænd har magten over livet eller døden. Serien er både beskrivelsen af en rå kapitalisme og feudalisme flettet sammen.
Manipulation , rekruttering og ofring af børn og unge.
Selv om hoved karakter er fascinerende og kompleks , deres afstumpethed tvinger os til at tage afstand fra dem.
Fantastiske skuespiller, vi bliver førte ind i Napolis gader , ikke kun i socialbyggerier s områder men i den gamle forfaldende indre af Napoli. Den bløde napolitanske dialekt er fantastisk smukke at lytte til. En fantastisk serie.
Fattigdom er kerne af alt denne elendighed og man kan ikke lade være med at lave nogle paralleler med hvad der forgår i nogle svenske af siden boligbyggerier hvor folket bliver efterladet til deres fattigdom og deres børn ofrer for narko kriminalitet.